Non-stop mest uit rijden met 1 Claas Xerion 4000 en 1 Claas Xerion 3800 in het zwarte goud.
Het is indrukwekkend als je vanuit de kleine gestructureerde gebieden rijdt rond de maaidorserstad Harsewinkel in het oosten. De oppervlakte neemt toe met elke kilometer op de snelweg,structuren worden groter. Stefan Wagner was ook onder de indruk toen 2010 zijn loonbedrijf over onder meer de verspreiding van drijfmest gespecialiseerd in Saksen Duitsland. Stefan Wagner is een perfectionist.

Stefan Wagner richtte in 2009 het loonbedrijf Wagner Agrar Service op. Hij startte al snel de mestbusiness met een XERION 3800. Inmiddels lopen er vijf mest-Xerion’s: vier XERION 4000, één XERION 3800 en elk 3 tot 6 vrachtwagens als mest-voerders voor de teams. Zijn klanten zijn grote landbouwbedrijven die vertrouwen op permanente prestaties en efficiëntie. En ook al was Stefan Wagner aanvankelijk enthousiast over de grote velden met een lengte van meer dan 1.000 meter, toch was hij nog niet helemaal tevreden over de goede output van zijn team. Omdat vermijdbare lege ritten naar de kopakkers het gevolg waren, wat niet alleen tijd kostte, maar ook onnodige bodemdruk veroorzaakte. Uiteindelijk kon hij op veelbelovende grote gebieden minder presteren dan op kleinere velden.
Gek idee met toekomst.
Bij het biertje na het werk in de winter van 2015 kwam een medewerker met een idee dat in eerste instantie gek leek: waarom niet dat
Iedere mestcombinatie zijn eigen aanvoercombinatie die de transporten op het veld overneemt. Daarmee haal je meer capaciteit in minder tijd en de processen op het veld en de weg worden geoptimaliseerd. Zo bleef een Xerion 3800 Saddle-trac die eigenlijk ingeruild zou worden op een nieuw model toch op het bedrijf. Onder het motto “wat niet past, wordt op maat gemaakt. werd een gebruikte giertank in hun eigen werkplaats zo geoptimaliseert dat deze kan worden aangesloten achter de XERION 3800 en de SGT-opbouw heeft nu een totaal volume van 32 m³.

Dit span is voor het eerst ingezet in het seizoen 2016 en diende voortaan als mobiele veldrandcontainer: de truck rijdt direct naar de rand van het veld, waar de XERION 3800 de volledige lading overneemt en rijdt dan rechtstreeks naar de XERION 4000 Saddle-trac met één zwanenhalsoplegger van 30 m³ van SGT, die de mest verspreidt en direct inwerkt met een korte schijveneg. De XERION 3800 levert de mest waar de XERION 4000 het nodig heeft. Daardoor wordt continu mest uitgebracht, ongeacht het transport buiten het veld. De  XERION 4000 is gelijk met de XERION 3800 gestart, zuigt in vijf minuten 32 m³ drijfmest aan en verhoogt daarmee de capaciteit met 25%. De lege ritten worden met 50% verminderd.

De ketting loopt soepel.
Het idee over navenant grote gebieden is het tweede.Het gebruik van XERION veroorzaakte aanvankelijk verwarring bij de klant. “Hoe kun je nog een XERION op het veld laten gaan – dat is krankzinnig. ‘Deze reactie beantwoordde Stefan Wagner met een tegenvraag: ‘Alle maaidorsers zijn tegenwoordig voorzien van een overlaad wagen van de juiste maat. Waarom? Omdat de logistiek en de capaciteit verbeterd. Het scepticisme van zijn klanten zou ongegrond blijken te zijn: Met zijn speciale manier van werken bespaart Stefan Wagner de helft van de lege ritten en wist hij ook zijn capaciteit te verhogen met 25%. En dit zijn niet de enige voordelen die de extra XERION hem in het veld brengt: De keten tussen bemesten en logistiek is onafhankelijker geworden. Het loopt continu en rustiger, omdat de vrachtwagen niet in het veld hoeft te wachten tot de mest wordt overgenomen. Als het druk is op de weg kunnen er vertragingen optreden en nu blijft de XERION hoe dan ook werken, omdat het niet hoeft te wachten op de aankomende vrachtwagen aan de rand van het veld. Stefan Wagner bespaart ook op vrachtwagens omdat vanwege het ontbreken van wachttijden meer ritten kunnen worden gedaan.

Geen angst voor hoge bodemdruk.
Een punt heeft zich ook positief ontwikkeld, welke misschien eerst als negatief beoordeeld werd, omdat een extra machine in het veld rijdt en zorgt voor extra druk op de bodem. Maar Stefan Wagner kent de voordelen: Beide XERION’s rijden in hondengang die over het veld. Het transport is flexibel en voert verschillende routes uit naar de bemester. Dus het hele proces is milder voor de grond, zonder dat alles op de kopakker gebeurt. ‘Het team van Wagner Agrar Service heeft zijn team verder geoptimaliseerd met deze succesvolle toepassing de extra XERION.
Voor zijn klanten verbeterde Stefan Wagner belangrijke parameters zoals prestaties en zorg voor de bodem. Tegelijkertijd gebruikt hij zijn machines beter en verhoogt hij de efficiëntie in de drijfmest – gewoon drijfmest non-stop.



Tekst: Claas, vertaalt naar Nederlands.
Foto’s Wagner Agrar Service.

%d bloggers liken dit: