Intelligiente techniek voor meer prestaties en comfort- Claas presenteert nieuwe Jaguar 900 serie.
 photo 274547_zpssbfhaywg.jpg
Claas heeft de bewezen serie Jaguar 900 hakselaars doorontwikkeld en biedt de modellen vanaf nu aan met talrijke verbeteringen. Daaronder een traploze aandrijving van het voorzetstuk, een verbeterde gewasdoorstroom, een nieuw aandrijfconcept en het Claas Autofill systeem voor laden zonder verliezen, zowel naast als achter de hakselaar.
Hydrostatische aandrijving past toerental voorzetstuk automatisch aan
De traploze aandrijving van het voorzetstuk werkt puur hydrostatisch en zorgt voor een efficiënte overdracht van het vermogen bij een variabel toerental. Dit biedt voordelen bij het werken met de pick up en met de Orbis maisbek. Als je de haksellengte verandert, past het systeem het toerental van het voorzetstuk automatisch aan. Hiermee krijg je een gelijkmatige gewasstroom en een gelijkblijvende, goede hakselkwaliteit. Daarnaast kan de chauffeur te allen tijde reageren op wijzigende gewasomstandigheden door het toerental van het voorzetstuk zelf te veranderen. photo 273172_zpsdravnfn0.jpg
Efficiënte aandrijving van het voorzetstuk voor elke toepassing
Ook de bewezen mechanische aandrijving met constant toerental is voortaan gewoon beschikbaar. Deze laat zich vanaf nu met de traploze aandrijving combineren. Deze vertakte variant met mechanisch en hydrostatisch deel zorgt voor een hoge krachtoverbrenging bij constant toerental. Dat zorgt voor een krachtige en efficiënte aandrijving van het Direct Disc maaivoorzetstuk en van de maiskolvenplukker. photo 273821_zpsyv57ur8c.jpg
Optimale gewasstroom door nastellen van de hakseltrommelbodem
Alle Jaguar 900 modellen bieden een geoptimaliseerde gewasstroom. Daarvoor zorgt een hydraulische klemming van het tegenmes. Het instellen van het tegenmes gaat hierdoor veel sneller. Na het instellen klemt het tegenmes hydraulisch vast en blijft het duruzaam in deze positie. Dat zorgt voor een gelijkblijvende hoge hakselkwaliteit. De chauffeur bedient de instelling vanuit de cabine, zoals hij gewend is. Bovendien werken de nieuwe modellen met een automatisch nastelbare trommelbodem. Deze is direct met het aambeeld en een extra draaipunt verbonden en wordt hierdoor automatisch met het verstellen van het tegenmes in een optimale positie gebracht. Hierdoor blijft de afstand tussen trommelbodem en hakselmessen constant over de hele lengte van de trommel. Dit garandeert een gelijkmatige gewasstroom, onafhankelijk van de toestand van de messen. Bovendien spaart het brandstof en is de slijtage minder. photo 276201_zpspzsxx03h.jpg photo 273166_zpsk8ifleme.jpg
Ook achter laden met Auto Fill
Met het Auto Fill systeem voor het laden van naast rijdende wagens worden bij het hakselen de verliezen bij het laden beperkt en worden de chauffeurs van de hakselaar en de transportwagens aanmerkelijk ontlast. Een camera met hoge resolutie aan de uitwerppijp detecteert tijdens het rijden continu de contouren van de wagen en past de werprichting van de pijp automatisch aan op de contouren en de vullingsgraad van de wagen. Nieuw is dat deze techniek nu ook toegepast kan worden als de wagen achter de hakselaar rijdt, zoals bij het losmaaien of doorsteken van een perceel het geval is. Het uitgebreide Auto Fill systeem gaat daarmee nog een stap verder in het ontlasten van de chauffeur.
 photo 276530_zpsfg0jonkf.jpg
Nieuw aandrijfconcept
Ook het nieuwe aandrijfconcept van de Jaguar 900 biedt de chauffeur meer comfort. De nieuwe hydrostaatmotor, een dubbelverstelmotor, heeft een groot toerentalspectrum. Daardoor is wegtransport met hoge snelheid en laag toerental mogelijk. Dit spaart brandstof en ook het lagere geluidsniveau werkt comfort verhogend. Ook op de kopakker spaart deze nieuwe aandrijving brandstof, door het toerental op de kopakker automatisch te verlagen.
Grote trekkracht en optimale aangrijping
De sterke rijaandrijving maakt tijdens het werk een snelheid mogelijk in de eerste versnelling van maximaal 22 km/u. Daarbij hebben nieuwe Jaguar modellen een betrouwbare trekkracht, met een goede aangrijping. Dit is vooral belangrijk bij het wegrijden op een helling, of bij het accelereren. Een differentieelslot zorgt ook onder moeilijke omstandigheden altijd voor een optimale tractie. Het differentieelslot kan handmatig worden geschakeld, automatisch inschakelen bij het herkennen van slip, of automatisch uitschakelen bij een bepaalde stuuruitslag of een snelheid boven 15 km/u. Alle modellen hebben verder een parkeerrem, die automatisch in werking treedt als de rijhendel in neutraal staat. photo 276203_zps0s7yhrpr.jpg
Alle Jaguar 900 modellen zijn vanaf nu standaard uitgerust met de Cruise Pilot automatische snelheidsregeling.
Extra noviteiten, alleen voor de Noord-Amerikaanse markt
De vooras van de nieuwe Jaguar 900 modellen kan vast met dubbellucht uitgerust worden. Daarmee is de hakselaar geschikt voor teelt op ruggen. Dubbellucht geeft meer stabiliteit, vooral op hellingen, geeft minder bodemverdichting en geeft een goede tractie en een rustiger rijgedrag. De Jaguar 980 en 970 zijn te leveren met een systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen, om zo aan de emissie-eisen, die in Amerika ook gelden voor motoren van meer dan 560 kW, te voldoen. Beide modellen hebben een MAN V12 motor met SCR technologie. Het vermogen van de 970 is verhogd naar 588 kW/800 pk. photo file-11971_zps4jo1rurc.jpeg
Noviteiten bij de voorzetstukken
De pick up heeft voortaan een optie voor een betere bodemvolging. Deze Active Contour functie zorgt voor een snelle bodemaanpassing in wisselende bodemomstandigheden en verlaagt zo de verliezen bij een sterk ongelijkmatige bodem. De Orbis maisvoorzetstukken en de Pick Up kunnen met een voorzetstuk software module worden uitgerust, waarmee de hakselaar de instellingen voor het voorzetstuk herkent. Bovendien worden de draaiuren van de voorzetstukken afzonderlijk vastgelegd. In combinatie met de variabele aandrijving van de voorzetstukken zorgt deze functie voor een betrouwbare instelling in het veld.
 photo 281050_zpszqa1jyqs.jpg
Claas biedt in modeljaar 2017 drie Jaguar series aan. De bekende en bewezen Jaguar 800 (als type 496), de bestaande Jaguar 900 (als type 497) en de nieuwe Jaguar 900 serie (als type 498).
Tekst/Foto’s Claas en Noord America Brochures.
 

%d bloggers liken dit: