De nieuwe Jaguar in de Duitse maïsoogst.
We zagen eerder al het bericht dat Claas de Jaguar 900 serie vernieuwd heeft.
De Jaguar 900 serie lijkt uiterlijk deels op de Jaguar 800 serie, maar ook onderhuids is er veel vernieuwd zoals de inrichting van de cabine en bij de nieuwe 900 serie wordt de maïsbek hydraulisch aangedreven.

Internet.
Als groot Claas fan, ben ik dagen bezig met Claas en kom van alles tegen over Claas, zo ook prototypes. Claas heeft een eigen beleid betreffende nieuws omtrent hun ontwikkelingen, en mag niet alles zomaar op internet gezet worden. Ook Claas Holland heeft zich aan die regels te houden, en kan niet alles zomaar gepost worden. Onlangs kwam ik erachter dat er één van de nieuwste Claas Jaguar 900 serie in gebruik was net over de grens in Duitsland. Een uitgelezen kans, en persoonlijk een unieke ervaring om naar een Claas Jaguar te gaan kijken die nog niet op de markt is/was!
Deze Jaguar was ook de grootste uit de serie, namelijk de 980, en is eigendom van het Duitse bedrijf Bollmer. Dit bedrijf heeft meerdere grote vergisters in Duitsland staan.
De Jaguar 980 was voorzien van de Orbis 900 (12 rijen), en heb mooi beeldmateriaal op het heuvellandschap.
De maïs stond er goed bij, al grote delen waren al vergeeld, en enkele stukken nog groen.
Naast de Nieuwe Jaguar 980 reden er 3 Claas Axions van het model 820, icm een Demmler TSMÜ 240/7 L Mammut afschuifwagen voor de transport naar de vrachtwagens, die het naar de vergister in Wietmarschen brachten.



Der neue Jaguar bei der Deutsche Maisernte
Wir sahen schon vorher das Claas seine Jaguar 900 serie erneute. Die änderte sich nicht nur an die aussenseite, aber auch am inneren. So ist der Maisvorsatz jetzt hydraulisch angetrieben.

Für meine Internetseite Claas Holland mache ich als Claas Fan viele arbeiten. Ich sehe sehr viele Bilder im Internet, aus alle Teile der Welt. Manchmal sind das auch Prototypen. Ich verwende die Bilder der Prototypen meist nicht für Claas Holland weil ich mir als Claas Fan gerne an die Regeln halte die Claas stellt. Ich erfur das eine der neuen Häcksler nicht weit von der Holländische Grenze in Deutschland arbeitete bei der Maisernte. Das war für mich zum ersten Mal das ich eine Maschine bei der Arbeit beobachten konnte, der noch nicht für die Handel freigegeben war. Ich sah der Jaguar 980, das Topmodell, bei die Firma Bollmer in betrieb. Die Jaguar 980 arbeitete mit ein Orbis 900 (zwölfreihiger) Maisvorsatz. Im hügelichen Gelände gab das schöne Bilder und Videos. Neben der Jaguar fuhren drie Claas Axion 820 zusammen mit Demmler TSMÜ 240/7L Mammut abschiebewagens im transport zu den LKW’s die der Mais zu den Vergasser in Wietmarschen Weiter transportierten.



Tekst/ Foto’s : J. de Rijk

%d bloggers liken dit: