Meer keuze voor de bediening van de tractoren series Axion 800/900 en Arion 500/600.

In het kort: Claas introduceert Cis+ voor de trekkers in de Arion 500/600-serie en de volledige Axion-serie. Met Cis+  heeft u een trekker met onder meer elektronische regelventielen en isobus-aansluiting, maar geen terminal in de armconsole. Cis+ kan in tegenstelling tot Cis met de Cmatic gecombineerd worden. Wie een Claas Arion 500 of 600, of uit de grote serie, de Claas Axion 800 of 900, kon kiezen voor een Cis- of  een Cebis-uitvoering. Met Cis heeft u een Claas-trekker waarbij niet alle aansturing en bediening elektronisch is geregeld. De hydrauliek wordt met mechanische ventielen aangestuurd. Bij Cis heb je een informatiedisplay in de rechter A-stijl en in de armconsole een Drivestick in plaats van de Cmotion. Deze Cmotion rijhendel met onder meer programmeerbare toetsen hoort namelijk bij het Cebis-systeem. Met Cebis is de armconsole voorzien van een grote terminal met alle parameters en instellingen.
Wie een Claas Arion 500 of 600 of een Axion met continu variabele transmissie wilde, moest de Cebis-uitvoering kiezen. De Cis is er namelijk alleen met de Hexashift-transmissie, een full-powershift versnellingsbak. Een Cebis-uitvoering zonder Cmatic kan overigens wel, behalve bij de modellen die niet met een Hexashift leverbaar zijn. De grote Axion 900-serie was er tot nu enkel als Cebis-uitvoering, simpelweg omdat deze trekker standaard een cvt heeft. Voor alle genoemde series komt nu echter Cis+.
De Claas Cis+.
Met de introductie van de nieuwe generatie van de Claas Arion 500/600 en de Axion 900 die voldoen aan de meest recente stage 4 emissienorm, introduceert Claas de nieuwe Cis+. Het laat zich raden dat Cis+ tussen Cis en Cebis balanceert. Ten eerste kan een trekker met Cis+ wel worden uitgerust met de Cmatic , maar ook met de Hexashift-transmissie.De Axion 900 was er enkel als Cebis, maar nu dus ook als Cis+. De Axion 900 blijft standard met Cmatic transmissie. Bij de Cis+ lijkt de armconsole veel op die van de Cis-trekkers. Voor zowel de traploze Cmatic als de Hexashift wordt de Drivestick gebruikt en er is geen terminal op de console. Wel heeft de Cis+ elektronisch geregelde hydrauliekventielen met flippers in de armconsole. Voor Cis+ is er een nieuwe Electropilot. De Electropilot is de kruishendel en was al uitgerust met twee functietoetsen. Op de joystick vind je nu twee toetsen om van rijrichting te wisselen. Bij het werken met de frontlader hoeft je hand dus niet van de joystick.
Bij Cis+ zit de terminal in de A-stijl, maar is wel groter dan bij Cis en heeft een kleurenscherm. Zoals bij de oude Cis-modellen gebruik je de terminal via een draai- en selectieknop rechts onder het stuur. Je kiest er onder meer de rijsnelheidsbereiken, de motorkarakteristiek en je stelt er de volume- en tijdsregelingen voor de hydrauliek in als ook de functietoetsen. De trekkers met Cis+ hebben bovendien een isobus-aansluiting.

Nieuwe Cebis.
Ook de Cebis-uitvoering heeft een forse vernieuwing ondergaan en dat zie je vooral aan de terminal op de armconsole, voor het eerst een touchscreen. Maar de draai- en selectieknop in de armconsole is gebleven, Instellen gaat dus zowel met je vingers op het scherm als met de bekende knop. De terminal ziet er met een zwarte hoekige omkasting uit als een grote tablet en de bediening ervan doet er ook wat aan denken. Opmerkelijk is de werking in drie lagen waarbij de eerste laag het menu bevat wat continu aan de rechterkant van het scherm zit, simpelweg omdat je daar met je duim bent als met je hand de omkasting van de terminal vast hebt. Vanuit het menu vind je de volgende twee lagen richting de linkerkant van het scherm.

Boven in het scherm kies je tussen de veld- en transportinterface. In de veldinterface zie je een silhouet van de trekker waarin je veelgebruikte functies snel aanklikt. In de transportinterface zie je het digitale dashboard. Nieuw op de C-Motion-muis zijn twee extra programmeerbare F-toetsen. Met Cebis kom je intotaal op tien programmeerbare toetsen.
Arion 660 alleen met Cis+ en Cebis.
Cis+ is er voor de Arion 510 tot aan de Axion 960. De nieuwe Axion 900-serie heeft met Cis+ dus een eenvoudigde variant zonder terminal op de console. Ook Cebis is er nog altijd voor de volledige range. Net als de grootste in de 800-serie, is de nieuwe grootste in de 600-serie, de 660 is standaard met een Cmatic transmissie net als de Axion 870.
Type
Max. vermogen kW (boost)
Max. vermogen pk (boost)
Cis
Cis+
Cebis
Hexashift
Cmatic (cvt)
Arion
510
92
125
optie
optie
optie
optie
optie
530
107
145
optie
optie
optie
optie
optie
550
121
165
optie
optie
optie
optie
optie
610
107
145
optie
optie
optie
optie
optie
630
121
165
optie
optie
optie
optie
optie
650
136
185
optie
optie
optie
optie
optie
660
136 (151)
185 (205)
n.l.
optie
optie
n.l.
standaard
Axion
800
150
205
optie
optie
optie
standaard
n.l.
810
158
215
optie
optie
optie
optie
optie
820
165
225
optie
optie
optie
optie
optie
830
173
235
optie
optie
optie
optie
optie
840
184
250
optie
optie
optie
optie
optie
850
194
264
optie
optie
optie
optie
optie
870
206 (217)
280 (295)
n.l.
optie
optie
n.l.
standaard
920
239
325
n.l.
optie
optie
n.l.
standaard
930
261
355
n.l.
optie
optie
n.l.
standaard
940
283
385
n.l.
optie
optie
n.l.
standaard
950
301
410
n.l.
optie
optie
n.l.
standaard
960
327
445
n.l.
optie
optie
n.l.
standaard
n.l. = niet leverbaar

Tekst: mechaman.nl met eigen in breng. Beeld. Claas.,

%d bloggers liken dit: