De Duitse fabrikant CLAAS heeft een systeem ontwikkeld waarbij de opraapwagen de snelheid van de trekker bepaalt. De CARGOS 9000 en 8000 zijn voorzien van het zogenoemde ‘TIM Speed Control’ en werkt op alle tractoren met ISOBUS.

De snelheid van de combinatie wordt gereduceerd bij hoge volumes in het zwad, bij lagere hoeveelheden gaat de trekker sneller rijden. Koppelmetingen op de rotor en pick-up vormen de basis van de TIM-functie. CLAAS had de functie al eerder, onder de naam ICT Cruise Pilot, maar die was alleen voor de eigen trekkers beschikbaar. Met de verdere ontwikkeling naar ISOBUS, is de automatische besturing nu ook beschikbaar voor tractoren van andere fabrikanten.

Hydraulisch afdeksysteem.
De CARGOS 9000 en 8000 zijn verder voorzien van hydraulisch bedienbaar dubbelzijdig afdeksysteem. Ook heeft CLAAS voor de opraapwagens, vooral de grotere modellen, een nieuwe bandoptie. De 800/45 R 30.5 Alliance 885 Flotation Radial heeft een groot contactoppervlak dat voordelen biedt op het gebied van bodembescherming. De banden hebben een versterkt karkas, zorgen voor een lage bodemdruk, hebben zeer goede tractie-eigenschappen en een lage rolweerstand.

Kansen voor Nederlandse markt.
“Bij TIM speed control bepaald de belasting van de invoer de snelheid van de tractor. Groot voordeel daarvan is, dat je gedurende de hele dag een constante maximale belasting/snelheid aangepast aan de omstandigheden hebt”, stipt productmanager Freek Tel van CLAAS-importeur Kamps de Wild aan. Volgens hem liggen er kansen voor de Nederlandse markt. “De Nederlandse loonwerker is vaak een vooruitstrevende ondernemer. Met deze noviteit kan hij er zeker van zijn dat zijn personeel,  eventueel ook wat onervarene medewerkers, altijd het maximale uit de wagen haalt. In samenwerking met de laadautomaten gaat het vullen van de wagen volledig vanzelf.”

Tekst: deloonwerker.nl- Martin de Vries
Foto: CLAAS

Dit delen:
%d bloggers liken dit: