Stage V-update zorgt voor betere prestaties en meer comfort.

In juli 2020 introduceert CLAAS de emissienorm V bij de drie middelgrote modellen van de TORION-serie. Met deze update zijn ook de aandrijving, de hijskinematica en de cabine herzien.  Bovendien levert een zescilindermotor in de TORION 1511 nu aanzienlijk meer vermogen.

Meer kracht en meer dynamiek.
Met de introductie van emissiefase V heeft de TORION 1511 een nieuwe motorbron: de 6,8 l zescilinder van Deere Powersystems (DPS) heeft een vermogen van 138 kW / 188 pk volgens ISO 14396 – een plus van 12 procent in vergelijking met het vorige model met een viercilindermotor – en geeft meer koppel tot 741 Nm (bij 1.600 tpm volgens ISO3046) naar de aandrijving. De VARIPOWER-rijaandrijving, die met 23 procent is vergroot tot 105 ccm, zorgt ook voor nog meer dynamiek en wendbaarheid met snelle laadcilinders en merkbaar meer reserves in silotoepassingen.

De TORION 1410 kreeg ook een toename van het vermogen – met 5 procent tot 120 kW / 163 pk – terwijl het motorvermogen van de TORION 1177 niet werd gewijzigd.
Bij alle modellen wordt de uitlaatgaszuivering volgens fase V uitgevoerd met een dieselpartikelfilter (DPF), dieseloxidatiekatalysator (DOC), SCR-technologie en externe gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR).


De krachtige zescilinder van DPS in de TORION 1511 in combinatie met de krachtigere VARIPOWER-tractieaandrijving zorgt voor merkbaar meer dynamiek en stuwkracht, vooral bij gebruik in silo’s.

Sterk, slim en comfortabel

Door een herziening van de hijskinematica met grotere druk in de hefcilinders kunnen de hefkrachten met 20 procent worden verhoogd (TORION 1410 en TORION 1511). Het optionele automatische laadsysteem SMART LOADING met een uitgebreid scala aan functies combineert meer kracht met meer intelligentie. Deze functies omvatten een programmeerbaar automatisch bakretoursysteem, programmering van hefhoogte en daaldiepte, evenals automatisch dalen wanneer de bak naar achteren wordt gekanteld – die ook kan worden gebruikt voor de bak met hoge kiepbak. Hierdoor kunnen bakposities voor twee verschillende toepassingen of twee verschillende bakken worden opgeslagen.

Voor emissieniveau V hebben de TORION 1177, 1410 en 1511 ook een cabine-interieur dat verder is afgestemd op de twee grote modellen TORION 1812 en TORION 1914. Opvallend is de nieuwe aanraakterminal met een 9-inch scherm en 70 procent meer weergavegebied dan bij het vorige model, die ook uitstekend leesbaar is onder alle lichtomstandigheden dankzij kleurcontrasten met hoge resolutie. Er is voldoende ruimte beschikbaar voor de installatie van verdere terminals of bekerhouders. De nieuw ontworpen armleuning met ergonomisch geplaatste knoppen vereenvoudigt de bediening.

Dankzij een herontwerp van de voorruit zijn de ruitenwisser en het gezichtsveld vergroot en profiteren bestuurders van de grotere beenruimte, vooral op lange werkdagen. Wanneer u ’s nachts werkt of in slecht verlichte hallen werkt, zorgen tot 6 LED-lampen aan de achterkant van de cabine voor meer licht aan de achterkant van de machines. Bovendien is het zicht naar achteren verbeterd door een nieuw fijn scherm voor de radiatorruimte, die dankzij het plattere ontwerp volledig in de motorkap is geïntegreerd en de radiatorruimte effectief schoon houdt. Het uitgebreide pakket aan mogelijke speciale uitrusting omvat ook de dynamische stuurverhouding Dynamic Steering, een nieuwe, reactieve joystickbesturing voor werk in het lage toerentalbereik (naast het stuur), een nieuw volledig geïntegreerd weegsysteem en bandenspanningscontrole.

Het interieur van de cabine en de ergonomie zijn aangepast aan de grote modellen TORION 1812 en TORION 1914.

bron Claas, tekst Claas, vertaalt met een vertaler en na gekeken door derden.
ziet u een foutje graag melden, met de tekst en de verbeterde serie.

%d bloggers liken dit: