CLAAS ARION 430 draait in één jaar ruim 3500 uur in de stad van de tapijtindustrie.
Op het industrieterrein van Genemuiden, wat bekend staat om de tapijtindustrie, rijdt ruim één jaar de CLAAS ARION 430 van Verhoek Europe rond. De trekker wordt volop ingezet waardoor er op het moment van schrijven, juni 2020, de urenstand van 3800 uur inmiddels al is gepasseerd.


De CLAAS ARION 430 tijdens de aflevering, 27 april 2019.

Na ruim 20 jaar diverse types van een andere kleur groen te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe trekker voor de transportwerkzaamheden bij Verhoek Europe. ‘Het triggerde mij om eens verder te kijken dan wat wij altijd hebben gehad’ aldus Gijs Verhoek, Fleet Manager van Verhoek Europe. Via de dealer Rietman in Hasselt is hij in aanraking gekomen met CLAAS. Op dat moment was er een interessante actie waardoor de CLAAS ARION 430 is aangeschaft met het CLAAS xtraCARE pakket. Deze machineverzekering zorgt voor maximale betrouwbaarheid, gecombineerd met maximale kostenbeheersing wat de ondernemers zekerheid biedt. Gijs Verhoek: ‘Hierdoor hoef ik mij geen zorgen te maken over de trekker’.

Op het industrieterrein en op het eigen terrein verzorgt de CLAAS ARION 430 transportwerkzaamheden van de schamelwagentrailers gevuld met (moeder)rollen tapijt en kunstgrasrollen. De trailers worden ingezet om de rollen af te halen bij de producten om die vervolgens bij Verhoek Europe op te slaan in het magazijn. Vanaf hier worden alle producten gedistribueerd en getransporteerd over heel Europa. De trailers die de CLAAS ARION transporteert zijn ‘kleine’ trailers, omdat niet bij elke producten zoveel ruimte is om een grote trailer neer te zetten of de productiecapaciteit is niet zo hoog. Toch weegt één volle ‘kleine’ trailer 15 ton. De ‘grote’ trailers van Verhoek Europe worden verreden met een terminaltruck.

Om de transportwerkzaamheden goed en eenvoudig te kunnen uitvoeren zijn er door Rietman een aantal opties opgebouwd. De ARION 430 is uitgerust met een aangepast verlengde trekhaak, waarvan de trekpen elektrisch/ pneumatisch wordt vergrendeld. Daarnaast zijn de hefarmen verlengt voor een goede werking van de disselrol, waardoor de chauffeur vanaf de trekker eenvoudig de trailers kan aankoppelen. De verlichtingsets worden met magneten bevestigd op de trailer en werken draadloos door middel van een zender, zodat er geen kwetsbare kabels nodig zijn. Voor de veiligheid is de trekker uitgerust met grote 2-delige spiegels, dubbele zwaailichten en LED-signaalverlichting. In de ruime cabine is een extra steun gemaakt voor de iPad en een telefoonhouder. Daarnaast is de trekker uitgerust met voorop Alliance 400/80R28 IND-transportbanden en achterop Trelleborg 460/85R38, om nog wel voldoende grip te houden voor het overbrengen van het vermogen. Om deze reden zijn er ook wielgewichten in de achterbanden en een frontgewicht gemonteerd.

De ervaringen na het eerste jaar zijn erg positief van de vier vaste chauffeurs binnen Verhoek Europe. Zij geven aan dat het comfort erg goed is, terwijl het toch een ‘ruw’ industrieterrein is door de klinkerwegen. Door de 2-punts geveerde cabine in combinatie met een PROACTIV voorasvering, één luxe Grammer stoel en een relatief lange wielbasis (2525mm) is het erg plezierig rijden in de ARION. Ook de wendbaarheid is een groot voordeel ten opzichte van hun vorige trekker(s). De CLAAS ARION 430 kan een draaicirkel behalen van 4,5 meter waardoor alle trailers makkelijker op de plek kunnen worden gezet bij de producenten, als er moet worden gemanoeuvreerd in kleine ruimtes.

Een mooie technologische ontwikkeling, aangezien een ‘lange’ wielbasis vaak niet samengaat met één goede wendbaarheid. De CLAAS ARION 400 serie beschikt over een innovatief massief gegoten frame met geïntegreerde carterpan. Zo hoeft er bij montage van een fronthef of voorlader geen extra versteviging worden aangebracht aan de zijkant van het frame. Hierdoor blijft de trekker in het midden smal, zoals een wespentaille en dat zorgt voor een grote stuuruitslag en een korte draaicirkel.

De chauffeurs geven ook aan dat het extra vermogen ook ideaal werkt, aangezien de trailers soms tegen een helling moet worden opgereden. In het verleden werd er gewerkt met een 90pk trekker en dat zorgde soms dat de trailers met een aanloop naar binnen moesten worden gereden. Met de CLAAS ARION 430 is dat nu verleden tijd wat de het werk ‘rustiger’ en prettiger, maar vooral makkelijker maakt.

De CLAAS ARION 430 beschikt over een QUADRISHIFT transmissie van 16 versnellingen voor- en achteruit. Door het gebruik van de QUADRACTIV schakelautomaat wordt er volledig geautomatiseerd geschakeld zonder het gebruik van een koppelingspedaal. ‘Het werkt perfect’ aldus één van de chauffeurs, terwijl er voorheen altijd is gereden met een continue variabele transmissie.

Tenslotte stipt Gijs Verhoek de service aan. ‘Mede door het xtraCARE pakket, maar ook door het snelle en goede handelen van dealer Rietman, importeur Kamps de Wild en fabrikant CLAAS blijft de trekker naar alle tevredenheid werken’. In het begin heeft Verhoek Europe te maken gehad met het spontaan springen van één deurruit en één probleem met het dashboard. Door een modificatie vanuit CLAAS voor het deurpaneel is het probleem van springende ruiten verholpen en dashboard werkt nu probleemloos. De onderhoudsbeurten worden door een monteur van Rietman op locatie uitgevoerd in de uitgebreide en grote werkplaats van Verhoek Europe. Een snelle en prettige manier van (samen)werken. ‘Ik zou de CLAAS ARION 430 zeker aanbevelen’ aldus Gijs Verhoek.
Lees dit artikel in PDF:
Artikel gebruikerservaring Claas ARION 430 – Verhoek Europe

Tekst en foto’s Kamps  De Wild.

%d bloggers liken dit: