CLAAS introduceerde in 2017 de TORION-shovelreeks, dat uitgebreid wordt in het najaar van 2020 met een nieuwe serie met een telescopische giek de TORION 738T Sinus.

Het TORION assortiment, dat voorheen bestond uit 10 landbouwshovels van 5 tot 21 ton bedrijfsgewicht. Wordt in het najaar van 2020 uitgebreid met een nieuwe serie. De eerste CLAAS telescoopshovel : De CLAAS TORION 738 T SINUS is zowel wendbaar als stabiel en uitgerust met tal van hightech functies. Net als de andere modellen uit de serie wordt de machine gebouwd door bouwmachinefabrikant Liebherr. Een belangrijk argument van de TORION 738 T SINUS is de centrale telescooparm met een indrukwekkend draaipunt van de bak op een hoogte van 4,96 m. Het maximale laadvermogen van 2.300 kg met palletvorken op een vlakke ondergrond wordt veilig opgetild tot aan de volledig uitgeschoven arm. In een geknikte toestand is het maximale kieplast 3.800 kg. Met de laadvork kan hij tot 4,80 m hoog worden geladen en gestapeld.

Extreem stabiel en wendbaar.
Iedereen die zwaar en hoog tilt, moet ook veilig staan. De SINUS-besturing van de TORION 738 T SINUS biedt hiervoor sterke argumenten. Dankzij de unieke combinatie van knik- en achterasbesturing wordt maximale wendbaarheid bereikt met een lage knikhoek van maximaal 30 ° aan elke kant. Hiervoor zijn de achterwielen door middel van twee stuurstangen rechtstreeks met de voorkant van de voorchassis verbonden, en wanneer het scharnierpunt wordt gedraaid, stuur je synchroon tot een wielhoek van maximaal 25 °. De buitenste draaicirkel over de bak-rand, ongeëvenaard in deze klasse, is daarom slechts 4,22 m, de binnenste draaicirkel slechts 1,49 m.

SMART LOADING.
Net als de andere CLAAS TORION Modellen kan ook deze TORION 738 T uit gerust worden met SMART LOADING. CLAAS biedt de optionele SMART LOADING een aanzienlijke verhoging van het comfort en wordt de chauffeur merkbaar ontlast. De functies omvatten onder meer de programmeerbare hefhoogte en daaldieptebegrenzing, automatische terugkeer van de bak. Dynamische lastbegrenzing en een weergave van de hef-arm en werktuigdragerfunctie in de 9-inch touch-terminal in de rechter A-stijl. Alle belangrijke functies zijn handig ondergebracht in de rechter zijconsole en in de joystick. De in hoogte verstelbare monitor in de rechter A-stijl is uniek in deze klasse. Alle belangrijke machineparameters en de huidige status van de dynamische lastbegrenzing worden weergegeven op het contrastrijke 9-inch display. Het startscherm kan individueel worden geconfigureerd. Het biedt ook verschillende bezettingsmogelijkheden en een lichte en donkere modus.

De dynamische lastbegrenzing werkt met druk- en hoeksensoren en maakt comfortabel en veilig werken mogelijk. Op basis van de milliseconde-meting wordt de chauffeur permanent geïnformeerd over de actuele belastingsstatus door middel van een gekleurde balkweergave in de bedieningsterminal. Zodra de bereiken van de belastingslimiet zijn bereikt, beperkt de lastbegrenzer het in- en uitschuiven van de zwenkarm dynamisch totdat deze vergrendelt. De verlaging van de telescoopsnelheid en de snelheid van het omhoog en omlaag brengen van de telescooparm zijn afhankelijk van het draagvermogen en de actuele graafhoogte. De dynamische besturing zorgt ervoor dat je altijd soepel kunt werken zonder te schokken.

Het automatisch intrekken van de telescopische arm in combinatie met het automatisch terugbrengen van de bak en het benaderen van het onderste punt van de dieptelimiet is uniek op de markt. Met slechts één beweging van de joystick gaan de telescooparm en de werktuigdrager altijd naar de opgeslagen posities. De optionele eindpositiedemping van de hef- en kantelkinematica kan ook afzonderlijk in de moderne terminal worden ingesteld.
De TORION 738T SINUS kan ook punten scoren in de cabine. Dankzij slechts vier smalle spijlen, de steil aflopende motorkap, de ver naar beneden getrokken voorruit en de slanke telescooparm zijn zowel het zicht rondom als het zicht op de werktuigdrager van de allerhoogste kwaliteit. Zowel de toegangsdeur als het rechterraam kunnen 180 ° worden geopend en vergrendeld. Ook voor de bestuurder biedt de verwarmde en lucht geveerde laagfrequente stoel maximaal zitcomfort op warme en koude dagen. De eenvoudig in te stellen airconditioning zorgt indien nodig voor een aangename verkoeling. De drievoudig verstelbare stuurkolom en de hoge rugleuning ondersteunen ook moeiteloos werken. Ook de vlakke cabinevloer, die veel beenruimte biedt en gemakkelijk schoon te maken is.

Fase V viercilinder en 40 km / u.
Een 73 pk sterke viercilinder van Yanmar met wastegate-turbocompressor, die met zijn roetfilter (DPF) en dieseloxidatiekatalysator (DOC) voldoet aan emissiefase V en dus geen AdBlue nodig heeft. Bovendien dient hij dankzij zijn positie achter de cabine als contragewicht. De optionele omkeerbare ventilator houdt het koelpakket automatisch schoon door regelmatig de draairichting te veranderen en kan ook op elk moment handmatig door de bestuurder worden geactiveerd. Bij 93 l/min is te allen tijde voldoende hydraulisch vermogen beschikbaar voor hef- en stapelwerkzaamheden. Voor grote olieverbruikers kan als optie een extra pomp worden besteld, die nog eens 28 l / min levert voor externe hulpstukken zoals bezems of mulchers. De maximale werkdruk is 230 bar.

 

%d bloggers liken dit: