De bouw van een Claas Xerion die elektrisch bestuurbaar is.
een nieuwe serie op Claas Holland. De bouw van een Claas Xerion 5000. Dit kwam we een op een facebookpagina MVBModeltechniek tegen, na overleg met de bouwer Michel van deze Xerion om de bouw ook te delen op deze website.

We laten Michel aan het woord over de bouw:,

Hallo, zal ik mezelf eerst eens voorstellen. Ik ben Michel, 33 jaar en vrachtwagenchauffeur van beroep. Een van men passies is modelbouw, en weliswaar afstandsbediende modelbouw. Het project dat ik hier mag voorstellen, waarvoor dank, is een Claas Xerion 5000.

Begonnen ben ik met een chassis dat je zo kan kopen bij MFZ-Blocher. Standaard zit er de aandrijving bij die over vier motoren gebeurt, het chassis zelf en een hef achteraan. Natuurlijk is dit een begin en ben ik eens gaan nadenken wat een Xerion zo allemaal in petto heeft… een hef vooraan, de cabine dat omhoog gaat en 180 graden kan draaien, front gewicht, gewicht-platen voor achteraan op de as, zwanenhals-koppeling voor aanhangwagen… en dit moet allemaal werken vanop de afstandsbediening. De lift vooraan heb ik gekocht bij Funktionsmodellbau Geiger, deze wordt nog helemaal aangepast. Natuurlijk is er ook nog de sturing van de assen, er kan in 3 verschillende standen gereden worden. Krauw (1 as stuurt links, de andere stuurt tegen naar rechts), normaal (1 as stuurt, de andere blijft star) en hondengang (de wielen staan allemaal in dezelfde richting).

In hondengang zijn er nog eens 3 standen, 50% (de achterband rijdt nog 50% in het spoor van de voorband), 75% (de achterband rijdt nog 25% in het spoor van de voorband) en 100% (het spoor van de voor en achterband raken elkaar niet meer) dit is voor meer grip op het land. De sturing zal ik dus ook make. Zo als in het echt, gemakkelijk wordt dit niet, maar daarvoor doe ik het natuurlijk. Alles wat ik bijwerk en aanbouw komt involgende verslagen.
Het bouwkit.

Tekst: Michel van MVBModeltechniek en J.de Rijk.
Foto’s: Michel van MVBModeltechniek

%d bloggers liken dit: