De Kruyf heeft onlangs een nieuwe Claas Jaguar 940 tier 4f afgeleverd.
De machine voldoet aan de laatste uitlaatgas normen en is uitgerust met het met het DYNAMIC POWER pakket en Cruise Pilot. Wanneer de JAGUAR niet volledig kan worden belast, herkent DYNAMIC POWER het deellastbereik van de motor en levert zoveel vermogen als nodig is. Daardoor wordt brandstof bespaard. Met Cruise Pilot kan er gereden worden volgens drie rijstrategieen; constante snelheid, constante doorvoer of maximale motorbelasting.De machinist wordt ontlast middels het Auto Fill vol automatische wagen vulsysteem. Met de Opti Fill geoptimaliseerde pijp bediening wordt o.a. de eindklep automatisch gestuurd tijdens het zwenken, zodat het overladen gericht parallel aan de rijrichting wordt uitgevoerd. De nieuwe hakselaar werd ingezet met de vorig jaar geleverde Orbis 600 sd in het olifantengras.
olifantsgras voor de kachel.
Het gewas miscanthus, ook wel olifantsgras genoemd. De kalvermester gebruikt het als brandstof voor het verwarmen van zijn stallen met 1150 kalveren en twee woonhuizen. Omdat de dikte en hoogte van olifantsgras ieder jaar toeneemt, is ook de oogst van het 4,8 ha. grote perceel steeds groter. Daarmee bespaart de kalvermester circa 20.000 euro aan energiekosten (50.000 kuub gas) per jaar. het olifantsgras bevat een hoge droge stof gehalte en is voor zijn 200 kilowatt grote verwarmingsinstallatie een goed brandstof. In Maarn inmiddels een areaal van 15 ha., met olifantsgras gepoot. Dat komt over twee jaar in productie. Dat moet een 650 Kw installatie voorzien van brandstof voor de verwarming van de stallen met zo’n 3000 kalveren, verdeeld over twee kalvermesters.
Tekst: J. De Rijk/ De Kruyf /VidiPhoto. Foto’s:De Kruyf /VidiPhoto