“SKD – Semi Knocked Down” is het toverwoord in de professionele wereld die de status van de verzending van machines naar het buitenland beschrijft. De LEXION wordt in afzonderlijke delen gedemonteerd en verdeeld om via de oceaan naar de Verenigde Staten verzonden te worden. Met welke uitdagingen de CLAAS-medewerkers te maken hebben bij de verzending van de machines lees je hier.
1. Meikel Can coördineert en plant de verzending van de LEXION machines naar de VS. Op zijn afdeling komt alle informatie rondom de bestellingen, de mate van demontage van de machines, de verzending en de Douane-afhandeling samen. Sinds 2005 is het
SKD-aandeel van CLAAS-machines wereldwijd vertienvoudigde. Daarmee een niet onbelangrijk onderdeel van LEXION in het buitenland. In de Verenigde Staten ligt het aandeel van de maaidorser op bijna 100%.
2.De Amerikaanse versie van de LEXION, was in een gele kleur tot eind 2019,en sinds 2020 in de zelfde kleuren als Europa. De Lexion bestaat uit aparte, maar ook voorgemonteerde componenten zoals de cabine of het trommelhuis. Doordat CLAAS ook onderdelen op de lokale markt verkoopt, wapent het bedrijf zich tegen wisselkoersrisico’s en verlaging van logistieke kosten. Deskundigheid en fabricagetechnologie kan niet gemakkelijk via Harsewinkel naar een ander land worden overgebracht. Het hart van de verdeling, de rotorunit, is bijvoorbeeld zo complex om te fabriceren dat deze in de nabije toekomst waarschijnlijk uit Harsewinkel zal komen. Daar zijn ze immers de experts.
3. Duizenden goed verpakte pakketten worden binnen één boekjaar naar Omaha verzonden. Op deze foto de achterklep van de strokap die aan de dorseenheid is bevestigd om de verpakking zo efficiënt mogelijk te maken. Dit omdat de container opweg door de VS verschillende klimaatzones met aanzienlijke fluctuaties in temperatuur en vochtigheid bij langs gaat. Deze verschillen in temperatuur en vochtigheid vormen condensatie in de pakketten. In de pakketten wordt een speciale folie gebruikt om corrosieschade te voorkomen, het creëert een tegen corrosie beschermde atmosfeer in de doos. Naast de VS worden ook Rusland en Oezbekistan geleverd met SKD-machines. Projectaanvragen uit andere landen zijn ook al binnen. Bij de uitvoering hiervan spelen met name politieke randvoorwaarden altijd een grote rol.
4. Kleine onderdelen voor het elektronische apparatuur zijn per onderdeelnummer in kleine dozen verpakt. De demontagegraad van de LEXION is in de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen. De eerste delen die op de lokale Amerikaanse markt werden gekocht waren banden en eenvoudige plaatwerkdelen. Vandaag de dag komt bijvoorbeeld het scheidingssysteem van één lokale leverancier, maar de interne werking is binnen Harsewinkel geproduceerd en verscheept.
5. Vanaf het moment dat inkomende bestellingen tot de gedeeltelijk geassembleerde LEXION in de containers zijn geladen, zijn er ongeveer vier weken verstreken. De container is 12.024 mm x 2.350 mm x 2.697 mm groot. Het laden is professioneel werk en duurt één tot twee uur. Er word gebruik gemaakt van alle millimeters van de dure transportruimte. Van maart tot mei laadt men in Harsewinkel in het hoogseizoen wekelijks ca. 30 transporten voor wereldwijde machineverzending.
6. De afzonderlijke onderdelen van de LEXION gaan op reis. De eerste halte is de Bremerhaven. In de op één na grootste haven van Duitsland komen jaarlijks 6000 zeeschepen aan en varen er weer uit. Eerste prioriteit van deze haven is het in behandeling nemen van containers en auto’s. Vanuit de Bremerhaven is het schip met de LEXION-containers voor een goede 12 dagen op volle zee onderweg naar New York. Hetgeen word op de trein overgeladen en de containers rijden meer dan 14 dagen door de Staten naar de Council Bluffs in Iowa. Daar haalt een vrachtwagen de benodigde onderdelen op om naar de CLAAS-fabriek in Omaha gebracht te worden voor montage.
7. Sinds 2001 is het hoofdkantoor van CLAAS Amerika in Omaha gevestigd. Circa 80 werknemers bouwen in de montagefabriek onder de LEXION samen. Duizenden maaidorsers hebben sindsdien de twee hectare fabriek verlaten en steunen sindsdien de Amerikaanse boeren bij de oogst. In loop der jaren werd een goed functionerende regionale leveranciersstructuur uitgebreid.
8. Voor de Amerikaanse markt is niet alleen de kleur van de LEXION veranderd. De Amerikaanse boeren hebben de CLAAS-ingenieurs voor een aantal uitdagingen gesteld. De eisen aan de slijtvastheid van sommige componenten zijn zeer hoog. De silicaatbodems zijn een uitdaging, maar dat geldt ook voor de maïs en sojabonen. Zij vervuilen het materiaal meer dan bijvoorbeeld tarwe. De Amerikaanse markt is altijd veeleisend geweest vanwege de omvang van de velden en de hoge maïsopbrengsten zorgen voor een relatief groot graantankvolume. De LEXION-ontwikkelaars voldeden aan de marktvraag, ontwikkelden al vroeg grote graantanks en profiteren hier nog steeds van op de Europese en Oost-Europese markt. Dit omdat de eisen vergelijkbaar zijn. De Amerikaanse boer focust zich minder op de strohakselaar dan de Duitse boeren, omdat de machines in sommige regio’s alleen in sojabonen en maïs kan worden gebruikt. Minder messen en niet zo complexe distributiesystemen zijn hierin vereist. Uiteindelijk resulteren de vele losse onderdelen in een complete maaidorser, die goed ingeburgerd is in de Amerikaanse markt.
Bron : Claas Trends, vertaalt met hulp van M. Slootman.