Net als de Xerion hebben ook de Claas tractoren een update gehad aan de motors. Claas komt met de nieuwe Arion 500/600 en Axion 800.Daarbij maakt Claas van deze update gebruik om een aantal wijzigingen door te voeren. waaronder Isobus op het Cebis-bedieningsscherm.
De serie voldoet nu aan de stage V emissienormen.
De nieuwe serie is te herkennen aan de stickers op de motorkap, deze heeft een nieuwe look gekregen daar naast nog wat andere lampen bij een rond de cabine. Onder de motorkap zijn de Arion 500/600 en de Axion 800 flink aan gepast.
De Arion 500 is voorzien van een viercilinder DPS motor. De Arion 600 heeft een zescilinder DPS motor. De Arion 500 serie bestaat net als de oude serie uit drie modellen van 91,8 kW (125 pk) tot 121,2 kW (165 pk) en de Arion 600 bestaat net als de oude serie uit vier modellen met vermogens van 106,5 KW (145 pk) tot 150.6 kW (205 pk). De nieuwe Arion 600 modellen hebben een lager stationair toerental van 650 tpm. Ook heeft de Arion 600 een compacter uitlaatgas nabehandeling-systeem.
Getinte ramen.
Andere aanpassingen aan de Arions zijn een betere standaardradio of eentje met externe microfoon voor handsfree bellen, en een duikluik dat open kan. Het achterraam is licht getint, zodat de zon minder direct op de rug straalt. En het stuurwiel is wat ‘sportiever’ en eventueel in leder te bestellen.
Handigheidje: er is nu een luchtaansluiting tussen de opstap en cabinevloer om de cabine even mee schoon te blazen. Ook is de Arion 600 is nu toegelaten voor 1,95 meter hoge banden (bijv. 710/70R38). Verder: ledlampen en een Isobus-aansluiting aan de voorkant. Cebis beter afleesbaar
Wie in de Arion of Axion-serie kiest voor het uitrustingsniveau Cebis, krijgt het 12.1-inch grote Cebis-bedieningsscherm op de armleuning. Ook dat scherm ondergaat een update; het is kleurrijker en contrastrijker, en je zou minder last hebben van spiegelingen door de zon. Ook is er meer onderscheid in functies (tussen hydrauliek, aftakas, etc.), en dat met grotere iconen.
Voorts beschik je nu over een soort ‘snelle wisselknop’ om te switchen tussen transport en veldwerk. Beide modi hebben 1 hoofdweergave en 3 kleinere, vrij in te stellen weergaven. Zo is het scherm met slechts 1 toets weer ingesteld op bijvoorbeeld veldwerk.
Werktuiginstellingen zijn op te slaan, kopakkermanagementsequenties kun je nu een naam geven, en hydrauliekfuncties hebben een prominentere plek.
Isobus op Cebis.
Naast de veld- en transportmode, is er nu Isobus Universal Terminal (UT) mogelijk in het Claas-scherm. Tot nog toe was daar bij Claas een extra scherm voor nodig. Meer over Isobus: je kunt in de terminal switchen tussen Aux-O en Aux-N, en Isobus UT werkt dus met beide generaties. Handig voor wie werktuigen met beide generaties in de schuur heeft staan. En met de nieuwe functie UT Nummer kun je aan een Isobus UT-scherm een getal toewijzen, mochten er meerdere Isobus UT-schermen zijn aangesloten.
Axion 800.
De nieuwe Axion 800 serie bestaat uit vijf modellen van 150,6 kW (205 pk) tot 216,7 kW (295 pk). De nieuwe serie heeft dezelfde vermogensklassen als de vorige. De Axion 840 van 183,7 kW (250 pk) komt te vervallen.
Een begrenzing op het motortoerental is leverbaar voor de Hexashift powershift transmissie op alle Axion 800 en Arion 600/500 trekkers. Dit maakt het mogelijk om het maximum motortoerental te beperken en brandstof te besparen. De begrenzer werkt onafhankelijk van de Hexactiv auto-shift functie.
foto:s Claas
Tekst samen gesteld van boerderij.nl en mechaman.nl