Op 24 augustus 2020 was er een spectaculaire première op de Nordschleife van de Nürburgring: voor het eerst werd de route afgelegd met een moderne grote tractor en dat ook in omgekeerde richting.
Achteruit? Omdat hij het kan!
Sinds zijn marktintroductie in 1997 staat de CLAAS XERION voor maximale trekkracht, gekoppeld aan een ongeëvenaarde gebruiksflexibiliteit. Permanente vierwielaandrijving en het multipass-effect van de vier even grote wielen zorgen voor maximale tractie onder alle bedrijfsomstandigheden. Het grote contactoppervlak, de schakelbare offset-overdrive en de vierwielbesturing helpen de krachtigste tractor uit de Duitse serieproductie nog steeds om bodemvriendelijk en manoeuvreerbaar te zijn. Na akkerbouw- en groengebieden over de hele wereld, grote bouwplaatsen en luchthavens, maar ook bossen en hoge bergpassen, stond de XERION 5000 Trac VC op 24 augustus 2020 voor een geheel nieuwe opgave: De beruchte Nordschleife op de Nürburgring berijden
.
Het spreekt voor zich dat het 20,6 km lange circuit niet ging over het neerzetten van een beste tijd. De uitdaging voor autocoureur Christian Menzel, die zich echt thuis voelt in een supersportwagen met enkele honderden pk’s, was heel anders: een 17 t zware Supertrekker met vierwielbesturing, 2,15 m grote wielen en een hoog zwaartepunt om door de 73 bochten van de “Groene Hel” en de gevreesde “Carrousel” te manoeuvreren. En aangezien de initiatiefnemers van auto motor und sport deze taak niet moeilijk genoeg vonden, werd de FAST LAP Supertest ook in omgekeerde richting uitgevoerd. Want: Niemand kan deze discipline beter uitvoeren dan de XERION Trac VC met roterende cabine, die zowel achteruit als vooruit zijn topsnelheid van 50 km / u haalt. Zelfs de hoge zitpositie was een uitdaging voor de ervaren coureur, die het liefst achter het stuur van de Porsche 911 op het circuit zit en dat zo laag mogelijk. Ondanks de briefing en korte trainingsritten voor het startschot bleef er veel respect over, vooral omdat het uitzicht vanaf een hoogte van meer dan 3 meter bij het achteruitrijden ongehinderd op het asfalt valt.
Bijna constant 50 km / u
Om 12:20 uur lokale tijd werd gezegd: Gas is aan de rechterkant! Als Menzel nogal aarzelend de eerste bochten naderde, verdween de eerste angst snel en cirkelde de 49-jarige om de zaadgroene Trac door bochten, hellingen en dalen. Op de beste racemode stond hij erop om de ene of de andere stoeprand te hard te nemen – geen probleem voor de 2,15 m grote wielen van de XERION. Het werd interessant in de “Carrousel”, een van de laatste steile bochten op de Duitse racebaan. Hoewel de helling de coureur er niet van zou hebben weerhouden om deze passage op topsnelheid te passeren, dwongen de hobbels in de weg, waar veel coureurs bang voor waren, hem ertoe zijn rechtervoet een beetje los te laten. In ruil daarvoor bleef het gaspedaal volledig ingetrapt op vrijwel alle andere delen van de route. De beloning hiervoor komt in de vorm van een onverwachte rondetijd: de gps-meting toonde precies 25 minuten, 50 seconden en 57 tienden na het passeren van de finishlijn. Dat betekent een gemiddelde snelheid van een respectabele 47,85 km / u, wat ruim boven de verwachtingen van de automotor- en sportredactie van rond de 40 km / u lag. Het koppel van 2.600 Nm en 530 pk van de 12,8 liter Mercedes-Benz zescilindermotor oefenden blijkbaar zoveel druk uit op de hellingen dat de verloren tijd in krappe bochten bijna kon worden ingehaald. “Ik zou de XERION drie keer hebben gereden in een racewagen”, legt een enthousiaste Christian Menzel uit na de supertest. “Toch heb ik het grootste respect voor de tractor. Zeker, hij is ontworpen om zware lasten met lage snelheden te trekken. Maar hij deed zijn werk heel goed op de Nordschleife ”. En Christian Menzel liet zich niet afleiden van een kleine fooi in de richting van een collega, racelegende Walter Röhrl. Röhrl reed in 2012 op de Nordschleife op een Porsche Diesel Junior – als zijn langzaamste ronde en voor het goede doel. “Ik denk dat ik duidelijk zijn rondetijd heb overtroffen”, zei Menzel met een duidelijke grijns op zijn gezicht. “Maar ik had ook nog meer pk’s onder de motorkap!”