De in 2019 geïntroduceerde Stage V-generatie van de XERION wordt voor het nieuwe modeljaar voorzien van een uitgebreide technische upgrade. Centraal daarbij staan de introductie van de nieuwe, traploze transmissie Eccom 5.5 en een nieuw hydraulisch systeem met een maximale opbrengst van 422 l/min.
Traploze efficiëntie: Een nieuwe transmissie met beproefde kwaliteiten.
CLAAS maakt al sinds 2003 gebruik van ZF Eccom-transmissie voor de traploze CMATIC aandrijving in de XERION. Deze transmissie kenmerkt zich, naast het hoge rendement, door enorme belastbaarheid, hoge betrouwbaarheid onder alle omstandigheden en een lange levensduur. Dankzij het lage ingaande toerental kan de XERION bij de meest uiteenlopende werkzaamheden zeer zuinig met lage toerentallen werken. De moderne Stage V-zescilindermotoren van Mercedes-Benz leveren al bij een laag toerental een hoog koppel, waardoor bijvoorbeeld al bij 1300 t/min bij de XERION 4200 zijn maximumkoppel van 2200 Nm bereikt. De XERION 5000 beschikt met hetzelfde lage toerental over een maximumkoppel van 2600 Nm. Hierdoor kunnen de meeste werkzaamheden efficiënt met geluidsarme toerentallen van 1150 tot 1300 t/min worden uitgevoerd.
Een belangrijke noviteit voor modeljaar 2023 voor de XERION is de overstap van de tot dusver gebruikte traploze ZF-transmissies Eccom 5.0 en Eccom 4.5 naar de nieuwe Eccom 5.5. Net als bij de vorige modellen beschikt de nieuwe transmissie bij vooruitrijden over vier automatische groepenschakelingen, waarbij de aandrijving opnieuw verder is verbeterd. Bij vooruitrijden kan naar keuze een maximumsnelheid van 40 of 50 km/h worden behaald met brandstofbesparende toerentallen van respectievelijk 1246 of 1558 t/min. Bij het achteruitrijden kan met drie automatische snelheidsbereiken een maximumsnelheid van 30 km/h worden behaald. De aandrijvingen van de voor- en achteras zijn direct aan elkaar gekoppeld, waardoor geen lengtedifferentieel vereist is.
Onbeperkte hydraulische capaciteit met maximale opbrengst van 422 l/min.
Door de overstap naar de nieuwe Eccom 5.5 kan het hydraulisch systeem nog hogere prestaties leveren voor maximaal zes dubbelwerkende regelventielen aan de achterzijde. Dankzij een nieuwe pompaandrijfkast en een nieuwe, als optie leverbare tandempomp kan al bij lage toerentallen maximaal 422 l/min aan olieopbrengst extern gebruikt worden. Hierdoor staat ook voor aanbouwwerktuigen die heel veel olieopbrengst vereisen, zoals airseeders, meer dan voldoende olie ter beschikking. Met zowel de standaard als optionele load-sensing-werkhydrauliek kunnen twee regelventielen doelgericht worden voorzien van maximaal 140 l/min. Daarnaast kunnen standaard twee regelventielen in CEBIS worden
geprioriteerd om bijvoorbeeld belangrijke verbruikers primair van olie te voorzien. Met de optionele tandempomp kunnen maximaal drie regelventielen in CEBIS worden toegewezen. Voor opbouwwerktuigen zoals mesttanks en frontaanbouwwerktuigen is bovendien een afzonderlijke en geoptimaliseerde werkhydrauliek van 90 kW leverbaar met een maximale opbrengst van 250 l/min bij 260 bar. Met deze pomp beschikt de XERION over een onovertroffen hydraulisch vermogen ten opzichte van alle overige tractoren op de markt. Om het bedieningsgemak nog verder te verbeteren is het menu voor hydraulische functies in CEBIS doorontwikkeld en nog overzichtelijker vormgegeven. Nu is één blik voldoende om te zien welke beschikbare regelventielen olie leveren en wat de maximaal toegestane doorstroomhoeveelheden voor de betreffende regelcircuits zijn. Bovendien kunnen nu ook regelventielen worden geprioriteerd en snel en intuïtief worden toegewezen aan functietoetsen van de CMOTION rijhendel.
Voor bepaalde markten is eveneens een hydraulisch, gescheiden remcircuit leverbaar. Dit systeem voldoet in 2023 al aan de eisen die vanaf 2025 gaan gelden met betrekking tot de regelgeving ten opzichte van remsystemen.
Veelzijdig in alle opzichten. Intelligente ballastering en flexibel werktuigen aankoppelen.
Vanaf modeljaar 2023 is eveneens een nieuwe basisgewichtplaat leverbaar voor de opbouwruimte achter de cabine. Dankzij ballastering met extra gewichtplaten van 400 kg voor zowel de positie achter de cabine als voor uitbreiding van het frontgewicht kan in totaal 7000 kg extra ballast worden aangebracht. Afhankelijk van het beoogde gebruik kan de XERION optimaal worden uitgebalanceerd voor een 50:50 gewichtsverdeling voor trekwerkzaamheden of andere toepassingen.
Nieuw voor de afzetregio’s Noord- en Zuid-Amerika, alsmede Australië, is het aanbouwframe van Scharmüller. Met deze ‘quick hitch‘, geschikt voor achterhefinrichtingen van XERION en AXION tractoren, kan snel worden omgewisseld van cat. 3 naar cat. 4/4N.
De nieuwe basisgewichtplaat en het aanbouwframe van Scharmüller kunnen gebruikt worden voor oudere modellen van de XERION tot 2014.
Intelligent sturen.
De TRAC en TRAC VC uitvoeringen van de XERION zijn vanaf modeljaar 2023 voor automatisch sturen, machineparkmanagement, aansturing van applicaties en samenstellen van documentatie uitgerust met de nieuwe CEMIS 1200 terminal met SAT 900-ontvanger en GPS PILOT van de jongste generatie. De 12-inch CEMIS 1200 terminal beschikt over 2D- en 3D-weergave met een deelbaar beeldscherm, online taakmanagement en samenstellen van documentatie met export van gegevens, bijvoorbeeld met behulp van TELEMATICS of naar een usb-stick. Voor automatisch sturen kan met de SAT 900-ontvanger worden gebruikgemaakt van alle correctiesignalen: SATCOR by Trimble RTX wereldwijd; EGNOS voor Europa; RTK NET en RTK ready, SBAS voor Amerika en Japan. GPS, GLONASS, Galileo en BEIDOU kunnen eveneens worden gebruikt. Een licentie voor vijf jaar voor het correctiesignaal SATCOR 15 by Trimble RTX met een nauwkeurigheid van +/- 15 cm is standaard. Voor een nog hogere nauwkeurigheid is als alternatief voor RTK-correctiesignalen SATCOR 3 by Trimble RTX met een nauwkeurigheid van +/- 3 cm als optie leverbaar. Tot slot is ook SATCOR 3 FAST by Trimble RTX leverbaar, dat bij eenzelfde nauwkeurigheid over een initialisatietijd van minder dan twee minuten beschikt.
De documentatie wordt verzonden door middel van online file transfer via de CLAAS TELEMATICS portal of met behulp van directe interfaces naar partners als Taakkaart.nl, 365FarmNet OMNIA, Dacom en xFarm.
De volgende functionaliteiten staan als optie ter beschikking:
TC-SC voor Section Control-sectieschakeling met compatibele ISOBUS-aanbouwwerktuigen zoals zaaimachines, plantenspuiten, kunstmeststrooiers en hakselaars. Er kunnen maximaal 80 secties worden aangestuurd.
TC-GEO voor het verzamelen, overdragen en in kaart brengen van gegevens als documentatie en basis voor de planning.
Variable Rate Application (VRA) voor op GPS gebaseerde variabele regeling van de doseerhoeveelheid bij het zaaien, mesten of gewasbescherming. Applicatiekaarten worden als ISO-XML-opdrachten naar de Task Manager overgedragen.
Alle noviteiten in één oogopslag:
Nieuwe traploze transmissie Eccom 5.5.
Als optie leverbaar hydraulisch systeem met een maximale opbrengst van 422 l/min.
Geprioriteerde regelventielen met een maximale doorstroomhoeveelheid van 140 l/min.
Geoptimaliseerde werkhydrauliek van 90 kW met een opbrengst van 250 l/min bij 260 bar voor opbouw- en frontaanbouwwerktuigen.
Hydraulisch systeem hoogste capaciteit op de markt leverbaar.
Optimalisatie van het hydraulisch menu in CEBIS.
Nieuwe basisgewichtplaat van 1000 kg voor opbouwruimte achter cabine.
Nieuw aanbouwframe van Scharmüller voor snel aankoppelen aanbouwwerktuigen cat. 3 en 4/4N.
Nieuwe CEMIS 1200 terminal met CLAAS GPS PILOT voor XERION TRAC en XERION TRAC VC.
Hydraulisch gescheiden remsysteem voor bepaalde afzetregio’s.