In April 2015 werden de eerste Claas Arions met CMATIC  uitgeleverd,door diverse Claas dealer’s. Nu in 2020 zijn dat er 1000den 

               

Sinds de introductie van de CMATIC in 2013, heeft de ARION 500/600 serie die een continu variabele transmissie in de vermogensklasse 125-205 pk heeft. Voor de Arion 500 en 600 worden de CMATIC in eigen huis gemaakt. Voor de grote  trekker programma is er ook is de CMATIC leverbaar die tot een vanmogen gaat van 530 pk!
Bekende overbrengingscomponenten zijn intelligent met elkaar gecombineerd in de CVT, de transmissie heeft een bijzonder hoog rendement en is bijna constant over alle snelheden . De componenten omvatten planetaire reductoren , een hydrostatische eenheid en twee lamellenkoppelingen .Op deze wijze worden de rijstappen veranderd – zelfs onder belasting – zonder toerental en koppel stap en leidt tot een continue gelijkmatige acceleratie van 0 tot 50 km / h . 50 km / h maximumsnelheid kan worden bediend met een brandstofbesparend motortoerental van slechts 1500 omw / min.

2 types EQ CMATIC.
In de ARION 510 tot ARION 650 ligt de EQ200 transmissie, alleen in de ARION 660 ligt de EQ220 transmissie. De EQ220 transmissie heeft een extra koppeling (zie afbeelding hieronder) om het hogere vermogen van de 660 goed te kunnen overbrengen op de wielen. Vooral bij achterruit rijden wordt hier tot 15% meer kracht gegenereerd door de transmissie.

EQ200 zonder extra koppeling                                                          EQ220 (met extra koppeling)



De EQ 200 van CLAAS.
In de ARION 600/500 CMATIC wordt de continue variabele
EQ 200 gebruikt. De intelligente combinatie van een planetair
tandwielstelsel, een koppelingsunit en twee hydrostaten
maken een optimale krachtoverbrenging mogelijk. De
transmissie wordt gekenmerkt door zijn zeer eenvoudige
opbouw en beschikt over twee automatisch wisselende snelheidstrappen.


CMATIC.
De techniek
Snelheidstraject 1:


In de eerste snelheidstrap kan de tractor actief worden stil gehouden, 
wegrijden of achteruitrijden (hierbij zijn er geen
mechanische schakelhandelingen in de transmissie). Het
dubbele planetaire tandwielstelsel verdeelt de van de motor
(van links) komende kracht in een mechanisch deel en een
variabel hydrostatisch deel. Wanneer de tractor versnelt,
komen de toerentallen van de beide koppelingsassen steeds
                                                                                 dichter bij elkaar, tot ze gelijk zijn. Omdat op dat moment de
                                                                                 automatisiche wisseling van de rijtrap plaats vindt, wordt dit
                                                                                 door de bestuurder niet waargenomen.

Snelheidstraject 2:


In het tweede snelheidstraject veranderen het krachtenverloop
en de werking van de transmissie. De hydrostaten wisselen
van functie. Het planetaire tandwielstelsel is via de
koppelingen op intelligente wijze met de hydrostaten
verbonden. Het van de motor (van links) komende vermogen
wordt niet door het planetaire stelsel gesplist, maar wordt
                                                                                 achter de hydrostaten weer met elkaar verbonden.
                                                                                 Door de beschreven integratie van de functies tussen de
                                                                                 twee snelheidstrajecten is het rendement bij elke snelheid
                                                                                 constant hoog. De ARION 600/500 CMATIC tractoren werken
                                                                                 daardoor bijzonder krachtig.


Blauw = Mechanische krachtoverbrenging van de motor
Oranje =Hydraulische krachtoverbrenging
Bruin= Gecombineerde krachtoverbrenging (mechanisch + hydraulisch naar
transmissie uitgang)

Superieure transmissiecontrole.
Krachtige acceleratie, zachte vertraging en snelle reactie op veranderingen in de belasting: het CMATIC-motortransmissiemanagement toont zijn mate van volwassenheid onder alle omstandigheden en bij elk gebruik. Blijf ontspannen en gefocust tijdens het werk voor belangrijkere dingen – CMATIC doet de rest voor u.

Dankzij de beschreven functiewisseling tussen snelheden 1 en 2 is het rendement bij elke snelheid constant hoog. Dit maakt de ARION 600/500 CMATIC-tractoren bijzonder krachtig.







Uw voordelen samengevat:
− Absoluut gelijkmatige versnelling van 0 tot 50 km/u (of 40
km/u), ook onder zware belasting
− Lager brandstofverbruik op de weg omdat de maximale
rijsnelheid al bij 1.500 t/min wordt bereikt
− Comfortabel op hellingen stilstaan en wegrijden zonder de
remmen te gebruiken dankzij de actieve stilstandsregeling
− Schokvrije en automatische verandering van het
snelheidstraject in een ononderbroken soepele beweging
− U werkt altijd in het optimale snelheidstraject
− Twee snelheidstrajecten, het krachtenverloop en de functies
in de transmissie veranderen – hoog, gelijkmatig rendement
voor laag brandstofverbruik en universele inzetbaarheid
voor alle toepassingen.



Tekst:  J. de rijk i.s.m Kamps De Wild 
Foto’s: Claas en Archief Claas Holland.