Vandaag gaan we eens kijken bij het balenpersen.
Dat gebeurt meestal door een loonwerker, maar dit keer doet de boer dat zelf. De balen worden geperst met een Claas Arion 530 tractor i.c.m een Claas Rollant 455 RC Uniwarp. De gehele combinatie is van de boer zelf, hij perst er vooral gras mee voor de droogstaande koeien en van land dat op afstand ligt.
De pers is voorzien van een Heavy-Duty-snijsysteem waarmee u zonder risico kunt persen tot de capaciteit grens. Het RC (Roto Cut) model heeft net als bij de andere Claas persen groepenschakeling van de messen, er is keuze uit 0, 12, 13 of 25 messen. De messenbalk is hydraulisch neerklapbaar en geeft vroegtijdig een waarschuwingssignaal als de pick-up en de snijrotor van de invoer verstopt raakt zodat het snel te verhelpen is.
De foliebox zit aan iedere zijkant van de machine en is in lijn aan de machine gemaakt, zodat er geen uitstekende delen zijn. In de box kunnen aan beide kanten 6 rollen mee genomen worden, dit betekent 20% meer folievoorraad ideaal voor lange werkdagen. De opslagboxen zakken via een hydraulisch systeem zodat folierollen gemakkelijk te vullen zijn.
Aansturing door de Claas Communicator II.
Net als bij andere werktuigen van Claas worden ook de Rollant persen aangestuurd door de Claas Commicator II via dit groot en overzichtelijke kleurenscherm kunt u de Rollant bedienen en alle functies in de gaten houden zoals de persdruk, en groepenschakeling van de messen. Ook beschikt u met de Communicator II over een werkgeheugen van 20 opdrachten, die voor elke klant de gegevens vastlegt van de aantal geperste balen. Optioneel kan de COMMUNICATOR II ook met een printer worden geleverd. Naam van de klant, aantal gesneden balen, aantal gewikkelde balen en de gewerkte tijd worden zo voor de facturering vastgelegd.
De pers kan uitgevoerd worden met de balenkantelaar (Twister) die gewikkelde balen tijdens het afleggen van de baal op de linker zijkant zet. Aangezien hier zich in het algemeen de dikste lagen folie bevinden, wordt beschadiging van de folie door de harde stoppels voorkomen. Voor transport wordt de Balen Twister eenvoudig hydraulisch opgeheven, waardoor de totale lengte van Uniwarp bij het vervoer over de weg hetzelfde blijft.
Tekst J. De Rijk/ Claas. Foto’s: R. Graveland