De eerst verkochte CLAAS XERION 5000 TRAC TS in Canada.
Canada’s first-selling CLAAS XERION 5OOO TRAC TS.
Tingley’s Harvest Center heeft op één van zijn locaties de eerste XERION 5000 TS TRAC verkocht.
Deze XERION TS staat voor een zaaimachine van 25 meter breed en rijdt zo’n 8km per uur. Elke 3 minuten zaait de trekker 1 bunder. De CLAAS dealers die onder de Reesink Group vallen hebben al een klein aantal van deze XERION types verkocht.
De Xerion Trac TS heeft een onderstel met vier driehoekige rupsen. Het biedt tot 25% meer contactoppervlak (4,72m²). De rupsen moeten in tegenstelling tot de wielvarianten zorgen voor 10% extra trekkracht. Daarnaast zijn de Trac TS niet breder op de weg dan de toegestane 3m. CLAAS doet één aanpassing aan de Xerion om er rupsen onder te bouwen. Er moet namelijk een extra stuurcilinder op de vooras worden gebouwd. Die bouwt de fabrikant al standaard op de XERIONS met dubbellucht. De stuurcilinder is vereist vanwege de grotere stuurkracht die nodig is om de rups of dubbellucht te laten sturen. Hierdoor kan de standaard Xerion niet op rupsen worden gezet, maar andersom kan de Xerion TS wel terug gebouwd worden op wielen. De Zuidberg-rups wordt gewoon aan de naaf gebouwd. De rijsnelheid is daardoor beperkt tot maximaal 30 kilometer per uur. Die rupsbanden zijn beschikbaar voor de XERION 5000- en 4500-modellen.
Tingley’s Harvest Center has sold the first XERION 5000 TS TRAC at one of its locations.
This XERION TS stands in front of a seed drill of 25 meters wide and drives about 8 km per hour. The tractor sows 2.5 acre every 3 minutes. The CLAAS dealers that fall under the Reesink Group have already sold a small number of these XERION types.
The XERION TRAC TS has got four triangular tracks below his chassis. It offers to 25 percent more contact surface (4.72sqm). In contrast to the wheel editions, tracks provide 10% extra pullingpower. Besides that the Trac TS isn’t wider than the allowed 3m. CLAAS did one adjustment on the XERION to get tracks underneath it. They need to build an extra steeringcylinder at the front axle. The manufacturer build it already on the XERIONs with duals. The steering cylinder is required because of the bigger steering force who’s required to steer the track or duals. Because of that the standard Xerion cannot put on tracks but at the other sight the XERION TS can build back on wheels. The Zuidberg-track is just build on the hub. Therefore the driving speed is limited to a maximum of 30 kilometers an hour. Those tracks are available for the Xerion 5000- and 4500 models.
Text: J. De Rijk. translates by: M. Slootman.
photo’s-video still : E.Ros