Elke Cargos-wagen wordt tijdens de montage daadwerkelijk 180 graden gedraaid.
Dankzij de gekwalificeerde medewerkers verlaten dagelijks drie tot vier Cargos wagens de hal. Trends was erbij en kreeg een duidelijk beeld van de productie van de laad- en transportwagens.
Zeven uur ‘s ochtends in Bad Saulgau – start montage voor maximaal 20 medewerkers aan de CARGOS-productielijn. Er zijn drie medewerkers op het eerste station. Een van hen heet Stefan Mayer. Hij werkt al meer dan zes jaar in Bad Saulgau. Sinds het begin van de CARGOS-productie staat het aan het beginpunt – de eerste stap in de montage. Het chassis inclusief besturing, het remsysteem en de assen zijn hier gemonteerd. Als je de talloze onderdelen en bijbehorende tekeningen op de werkplek ziet, wordt al snel duidelijk dat deze job niet binnen een paar weken of zelfs dagen kan worden geleerd. Stefan Mayer heeft deze kennis de afgelopen jaren geleidelijk opgedaan. Wat de assemblagemedewerker onderscheidt – zijn knowhow beperkt zich niet tot schroeven. Tijdens het seizoen zit Stefan Mayer graag zelf op de tractor en manoeuvreert hij de speciaal gemonteerde wagens in de silo of over het veld. Voordat hij bij CLAAS kwam, werkte hij voor een loonbedrijf in de werkplaats en als chauffeur. Voor zover de tijd het toelaat, rijdt hij nu in een maaidorser of CARGOS. Als er bij CLAAS-demonstraties mankracht nodig is, is hij ook een gewilde man.
De 42-jarige vader kan de CARGOS niet alleen bouwen, hij kan er ook perfect mee rijden. Hij geniet duidelijk van deze ongebruikelijke combinatie: “Ik kijk uit naar elke nieuwe assteun die klaar is voor montage. Elke wagen is individueel – het is altijd een nieuwe uitdaging om de beste kwaliteit te leveren. Als je zelf met de wagen rijdt, zie je je werk met andere ogen. Ik neem suggesties voor verbetering aan vanuit mijn praktijkervaring, b.v. B. voor het leggen van slangen. Ze worden dan vaak constructief geïmplementeerd. Dat vind ik bijzonder leuk. ”
Je kunt zien dat Mayer, die zichzelf omschrijft als een 100% CLAASian, goed werk wil leveren. Hij was sceptisch over de sleepassen die een paar jaar geleden op de tridemwagen werden geïntroduceerd: “Als gepassioneerde chauffeur dacht ik al na over hoe een tridem met een sleepas over de weide en in de silo zou rijden.” Een demonstratietour van een week hielp hem met de Meningsvorming: “In de praktijk overtuigde het concept mij volledig. Nu monteer ik de Tridem-eenheden met een gerust geweten, ‘grijnst Mayer. Als het om assen gaat, is er nog een ander hoogtepunt voor hem: “Om ervoor te zorgen dat de wagens de tractor ook in de juiste richting volgen, meten we alle assen met een laser, vergelijkbaar met de manier in de auto-industrie. Eerst worden de individuele assen gecontroleerd en na montage op het chassis.
Altijd op tijd
Op dit moment komt Jochen Hogg naar de werkplek. De 36-jarige is lijnmanager van de CARGOS. Hij zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en dat het dagelijkse werkdoel wordt behaald. Hiervoor moeten alle processen op elkaar zijn afgestemd en moet het benodigde materiaal op het juiste moment op de juiste plek zijn. Om dit te waarborgen is er gekozen voor een lopende band productieproces. ‘We werken hier in zeven bars. De kunst is om de individuele balken zo te ontwerpen dat alle medewerkers het even druk hebben ”, legt Hogg uit. Een verantwoorde taak, aangezien de CARGOS meer dan 200 functies heeft. “We hebben alleen 20 verschillende bandenvarianten, acht verschillende chassis met twee of drie assen, verschillende rem- en stuursystemen, verschillende bedieningselementen van eenvoudig tot ISOBUS en verschillende laadvolumes van 30 tot 51 kubieke meter.
Draai het ondersteboven.
Stefan Mayer en zijn collega’s hebben nu het eerste onderstel voltooid en zijn klaar voor de het volgende station. Het hoogtepunt hier: het basisframe staat nog steeds ondersteboven op station één. Dit vereenvoudigt de montage en zorgt voor een betere toegankelijkheid. Maar de volgende cyclus vereist montage in de oorspronkelijke positie – het chassis en de assen moeten worden gedraaid. Hiervoor zijn twee grote geleiderollen bevestigd, wordt het basisframe gehesen door twee kranen en wordt de circa vier ton 180 graden gedraaid.
Vervolgens beginnen nog twee werknemers met het installeren van het zijframe plus de aandrijving van de schraperbodem. De CARGOS rolt op montagebanden naar het volgende station. Hier haalt hij zijn autovloer, de schraapvloerkettingen en de dissel. Alle werkprocessen grijpen in elkaar. Zodat alle cycluslengtes hetzelfde zijn, verschillende bijlagen, zoals. B. de zijwanden naast de assemblagelijn voorgemonteerd of reeds geleverd aan de lijn.
In cyclus 5 wachten de bestelde originele banden nu op hun definitieve plek. Hogg maakt hier de special duidelijk: “We heffen de CARGOS op dit station met drie hefplatforms. Dat maakt de werkstappen gemakkelijker en sneller. ”
Nadat de spatborden, beschermkappen en, afhankelijk van het model, rotor en pick-up in cyclus 6 zijn vastgeschroefd, vindt de laatste stop plaats. Hier komt de lijnmanager weer in beeld: “In de testcyclus – de machineacceptatie – wordt mijn collega of ik gevraagd. Samen met de medewerkers op het station controleren we alle functies en zorgen we ervoor dat alle schroeven en lijnen zijn vastgedraaid. Aangezien we alleen alle CARGOS op bestelling bouwen, controleren we of de bestelde configuratie is nageleefd en elimineren we eventuele gebreken in de lak. ”Pas als hij en zijn collega’s zeker zijn dat de laadwagen naar behoren werkt en geen gebreken vertoont, gaat de halpoort open de CARGOS wordt vrijgegeven.
Aan de andere kant van de hal kan Stefan Mayer weer gelukkig zijn – drie nieuwe assen voor een hakseltransportwagen wachten op installatie door hem en zijn collega’s.
Tekst en beeld: Claas.
Vertaald met behulp van Google.