De LEXION 8000 en 7000 zijn voorzien van het vernieuwde APS SYNFLOW HYBRID dorsssyteem. Met maximaal 790 pk / 581 kW, de nieuwe modellen met nieuwe vermogensklasse. Een intuïtief bedieningsconcept en een nieuwe cabine zorgen voor maximaal comfort. DYNAMIC POWER past het motorvermogen aan de gebruiksomstandigheden en zorgt voor maximale brandstofefficiëntie.
Het nieuwe hart: APS SYNFLOW HYBRID.
APS SYNFLOW HYBRID zet het succesvolle concept voort van het combineren van een tangentiële dorstrommel met de voorversneller trommel en de axiale restkorrelafscheiding. De diameter van de dorstrommel, met 10 slaglijsten, is vergroot tot 755 mm. Deze wordt gevolgd door een nieuwe, grotere afneemtrommel die het gewas in de beide afscheidingsrotors brengt. Deze trommel heeft een diameter van 600 mm. De breedte van de trommels is 1.700 mm voor de 8000-modellen en 1.420 mm voor de 7000-modellen. De grote diameter van de dorstrommel leidt tot een omtrekhoek van de dorskorf van 132 °. Samen met een synchronisatie van de trommelsnelheden resulteert dit in een eenvoudige, zachte en brandstof besparende gewasstroom. Voor snelle aanpassing aan alle gewastypes en bedrijfsomstandigheden, worden alle korf segmenten parallel en hydraulisch versteld in CEBIS. Een overbelastingsbeveiliging beschermt tegen verstoppingen. Voor de dorstrommel kan een beukerplaat in de gewasstroom worden gedraaid. Dit maakt het mogelijk de agressiviteit van de invoer zeer nauwkeurig te regelen. Net als de andere parameters van het dorsmechanisme, is de besturing van de beukerplaat geïntegreerd in CEMOS AUTOMATIC. Alle elementen van de dorskorf zijn vanaf de zijkant toegankelijk en kunnen eenvoudig worden vervangen. Met trommelsnelheden tussen 160 en 920 omwentelingen per minuut is APS SYNFLOW HYBRID geschikt voor alle dorsbare gewassen.
JET STREAM-reiniging en nieuwe quantimeter.
De JET STREM-reiniging met vergroot zeefoppervlak werkt met zes of acht turbineventilatoren. Een dubbel beluchte eerste valtrap zorgt voor een intensieve voorreiniging. Het lange luchtgeleidingskanaal leidt tot een hoge winddruk op de zeven. Zeven en ventilatoren kunnen elektrisch worden afgesteld vanuit de cabine. Met 4D-apparatuur compenseert het systeem actief zijdelings hellingen tot 20%.
De nieuwe QUANTIMETER opbrengstmeting werkt met een ketsplaat op het afgiftepunt van de graanelevator en meet de oprengst onafhankelijk van het duizendkorrelgewicht. Per gewas en jaar hoeft er maar één keer gekalibreerd te worden en dit kan vanuit de cabine worden gedaan. De verschillende kalibratiefactoren voor verschillende gewassen zijn zeer eenvoudig op te slaan, zodat u snel kunt wisselen tussen de gewassen.
Nieuwe afmetingen voor graantank en afvoerpijp.
Met graantank volumes tussen 10 en 18.000 liter kunnen de nieuwe LEXION 8000 en LEXION 7000 modellen optimaal worden uitgerust voor alle toepassingen. De graantank is nu gemakkelijk en veilig van achteren te bereiken. De afdekplaten kunnen bijvoorbeeld zonder gereedschap snel worden aangepast aan veranderende omstandigheden en gewassen. Voor gewassen die vatbaar zijn voor brugvorming, zoals gras, is een optioneel hulpmiddel voor het lossen beschikbaar. Dit garandeert veilig en volledig lossen, ook onder moeilijke omstandigheden. Voor het lossen zijn er zeven verschillende lospijpen met een lengte van maximaal 12 m met een los snelheid tussen 110 l / s en 130 l / s. Vanaf een inhoud van 13.500 l gaat het lossen standaard met 180 l / s. Voor het exact vullen van de transportvoertuigen kan in deze variant het lossen worden gehalveerd tot 90 l / s. Activering van de aandrijvingen gebeurt soepel door een gemoduleerde, hydraulisch bediende droge koppeling. Bij het uitschakelen worden eerst de toevoervijzels in de graantank automatisch stil gezet, om de lospijp volledig te legen. Dit vermindert het gewicht en de slijtage aanzienlijk. De losvijzel op de nieuwe LEXION draait 105 ° naar voren. De bestuurder heeft dus een zeer goed zicht op het losproces vanuit de cabine.
Intuïtieve bediening en meer comfort.
Het nieuwe cabine-ontwerp van de LEXION biedt de bestuurder een ultramoderne werkplek met meer ruimte en een betere geluidsisolatie. Een duidelijk bedieningsconcept met de CEBIS Terminal maakt intuïtief werken met de machine mogelijk. De belangrijkste functies zijn overzichtelijk geïntegreerd in de armsteun. De armleuning en de CEBIS-terminal kunnen onafhankelijk worden aangepast aan de behoeften van de bestuurder. Voor een optimaal zicht op het maaibord kan de terminal ook volledig naar rechts worden verplaatst, uit het gezichtsveld. Een nieuwe stuurkolom maakt ook een optimale afstelling van het stuur aan de behoeften van de bestuurder mogelijk. De chauffeur heeft drie opties voor het aanpassen van de machine-instellingen. Via de CEBIS Touch-functie, met de draai-drukknop van het CEBIS-bedieningspaneel of via directe toegang via knoppen aan de zijkant van de armleuning. Met de nieuwe C-MOTION rijhendel heeft de bestuurder alle belangrijke functies voor het maaibord en het lossen ergonomisch in zijn hand en kan hij ook schakelen tussen de verschillende weergaven van de CEBIS terminal zonder zijn hand van de hendel te hoeven nemen. Talloze functies, zoals veranderen van het toerental van de dorstrommel of de strohakselaar, kunnen uit de cabine worden uitgevoerd. De snelle verandering tussen verschillende gewassen wordt ook vergemakkelijkt door de eenvoudige vervanging van elementen van de dorskorf.
Nauwkeurig met de modernste technologie.
CEMOS AUTOMATIC neemt in de nieuwe LEXION ook automatisch de machine-instellingen over voor een optimale doorvoer en de beste dorskwaliteit. Nieuwe functies van de LEXION, zoals de klep van de dorsrotor en de beukerplaat, zijn geïntegreerd in het systeem en worden daarmee ook automatisch geregeld.
De nieuwe elektronische architectuur omvat ook FIELD SCANNER voor lasergestuurd sturen langs de gewasrand links of rechts.
Het is geïntegreerd in het cabinedak en past zich aan het CLAAS maaibord aan dankzij de automatische maaibordherkenning. De hardware van de FIELD SCANNER komt uit de automobielsector en wordt daar veel gebruikt. Uiteraard kan de nieuwe LEXION ook via TELEMATICS optimaal in de edrijfsmanagementsoftware worden geïntegreerd.
Motoren nu met DYNAMIC POWER.
De nieuwe LEXION-modellen 8000 en 7000 gebruiken motoren van MAN en Mercedes-Benz volgens het CLAAS POWER SYSTEMS-concept. Ze leveren tussen 790 pk / 581 kW in de LEXION 8900 en 408 pk / 300 kW in de LEXION 7400. Zo heeft de LEXION 8900 een extra vermogen van 150 pk / 110 kW in vergelijking met de LEXION 780.Het uitlaatemissieniveau V wordt bereikt door het gebruik van roetfilter en SCR-katalysator. DYNAMIC POWER is nu ook beschikbaar in de LEXION en past het motorvermogen flexibel aan de gebruiksomstandigheden aan. De vermogenscurve van de motor wordt flexibel verschoven in 10 fasen. Bij een lage vermogensbehoefte wordt een lagere vermogenscurve ingesteld, wanneer de vraag toe neemt, bijvoorbeeld bij het lossen, dan biedt het systeem meer vermogen door een hogere curve. De flexibele aanpassing leidt tot een aanzienlijke brandstofbesparing wanneer het maximale vermogen niet nodig is. Het nieuwe aandrijfconcept in de LEXION staat voor de hoogste betrouwbaarheid. Er zijn minder riemaandrijvingen, alle variatoren zijn versterkt en kunnen worden aangesloten op het centrale smeersysteem. DYNAMIC COOLING is standaard in alle nieuwe LEXION’s en zorgt voor een gelijkmatige koeling en lagere reinigingsbehoefte van het luchtfilter. Met REMOTE SERVICE ontvangt de bestuurder optimale en onmiddellijke ondersteuning om stilstand zo kort mogelijk te houden. Met uitzondering van de LEXION 7400, zijn alle nieuwe modellen leverbaar met het geveerde TERRA TRAC-rupsonderstel, met een topsnelheid van 40 km / u. Dit geeft de minste bodembelasting op het veld en het beste comfort, maar ook een snel transport. Alle modellen zijn op wielen te leveren en kunnen op de vooras maximaal 2,15 m (42 inch) hoge banden monteren en op de achteras maximaal 1,75 m (34 inch in de LEXION 8900 en 8800).
Modelloverzicht LEXION 8000/7000
LEXION 8000, 1700 mm Trommelbreedte.
LEXION |
Motor |
Hub- raum |
Leistung |
Korntank |
Entleerung |
|||||||||||||||
8900 TERRA TRAC | 8900 |
MAN D42 |
16.2 l |
790 PS 581 kW |
18.000 l** 15.000 l* 13.500 l |
180 l/s |
||||||||||||||
8800 TERRA TRAC | 8800 |
Mercedes Benz OM 473 LA |
15.6 l |
653 PS 480 kW |
15.000 l* 13.500 l |
180 l/s |
||||||||||||||
8700 TERRA TRAC | 8700 |
Mercedes Benz OM 473 LA |
15.6 l |
585 PS 430 kW |
13.500 l* 12.500 l |
180 l/s* 110 l/s |
*) Option; **) Option mit TERRA TRAC
LEXION 7000, 1420 mm Trommelbreedte.
LEXION |
Motor |
Hubraum |
Leistung |
Korntank |
Entleerung |
|||||||||||||||
7700 TERRA TRAC | 7700 |
MAN D26 |
12.4 |
549 PS 404 kW |
13.500 l* 12.500 l |
180 l/s* 130 l/s |
||||||||||||||
7600 TERRA TRAC 7600 |
MAN D26 |
12.4 |
507 PS 373 kW |
12.500 l* 11.000 l |
130 l/s* 110 l/s |
|||||||||||||||
7500 TERRA TRAC 7500 |
Mercedes Benz OM 470 LA |
10.7 l |
462 PS 340 kW |
11.000 l* 10.000 l |
130 l/s* 110 l/s |
|||||||||||||||
7400 |
Mercedes Benz OM 470 LA |
10.7 l |
408 PS 300 kW |
10.000 l |
110 l/s |
*) Option