CLAAS TORION serie voegt zware versterking aan de productfamilie.
Met de TORION 1511 P versterkt CLAAS zijn middelgrote TORION serie met een krachtig model met een gunstig vermogensgewicht. Daarmee is de nieuwe TORION vooral geschikt voor het inkuilen en de logistiek voor grote balen.
Tot dusver bestaat het TORION programma van CLAAS uit drie modellen. De serie wordt verder uitgebreid met de TORION 1511 P. De letter ‘P’ staat hierbij voor Power. De TORION 1511 P beschikt namelijk niet alleen over meer motorvermogen en koppel maar heeft ook een krachtigere rijaandrijving voor duidelijk meer rijdynamiek. Daarmee is dit model bij uitstek geschikt voor het inkuilen en de overslag van strobalen.

Meer motorvermogen, krachtigere rijaandrijving.
De grote 6,8-liter DPS-zescilindermotor met emissienorm Stage V zorgt in de nieuwe TORION voor 168
kW/228 pk bij nominaal toerental. Daarmee levert dit nieuwe model 40 pk meer dan de TORION 1511.
Het maximumkoppel van 900 Nm bij 1600 t/min zorgt voor royale vermogensreserves, ook wanneer er
in steile sleufsilo’s wordt gewerkt. Bovendien werkt de TORION 1511 P uiterst efficiënt, onder andere
dankzij de DYNAMIC COOLING functie met een variabele ventilatorregeling van 100 tot 1050 t/min. Het
tijdsinterval voor de omkeerbare ventilator kan worden ingesteld op de bedieningsterminal.
Dankzij de extra grote, als optie leverbare dieseltank met een volume van 310 liter kan er lang worden
doorgewerkt. Omdat de motor ver aan de achterzijde dwars is ingebouwd, is deze uitstekend
toegankelijk voor onderhoudswerkzaamheden en beschikt de TORION bovendien over een uitstekende
gewichtsverdeling, waardoor minder extra ballast aan de achterzijde is vereist.
Aan de extra rijdynamiek van de TORION 1511 P wordt bijgedragen door de grotere oliepomp met 145
ccm volume van de VARIPOWER rijaandrijving. SMART ROADING zorgt voor brandstofbesparing bij
topsnelheid bij een lager motortoerental van 1800 t/min. Ter vergelijking: de TORION 1511 beschikt
over een oliepomp met een capaciteit van 105 ccm. Bij snelle laadcycli profiteert de TORION 1511 P
bovendien van zijn lage bedrijfsgewicht, dat 300 kg minder bedraagt dan dat van de TORION 1511 en
voor een voordelig vermogensgewicht van slechts 62 kg/pk zorgt. Bovendien beschikt de VARIPOWER
rijaandrijving over drie snelheidsbereiken, waardoor er steeds met een optimale overbrenging wordt
gereden. Bij snelheden hoger dan 16 km/u wordt de tweede axiale plunjermotor uitgeschakeld.
VARIPOWER beschikt bovendien over dezelfde efficiëntie tijdens het vooruit- en achteruitrijden, met
hydraulische ondersteuning tijdens het afremmen, wat minder slijtage van de remmen en banden
oplevert. De grote banden tot maat 750/65 R26 en twee aandrijfassen met zelfblokkerende differentieelsloten
met 45% sperwerking zorgen ook onder zware omstandigheden voor uitstekende tractie. De spatborden
van de voorwielen kunnen traploos tot 10 cm naar binnen worden geschoven, waardoor de chauffeur
uitstekend zicht heeft op de buitenzijde van de voorwielen wanneer werkzaamheden in de nabijheid van
silowanden worden verricht. Bovendien wordt op deze wijze beschadiging van de spatborden
voorkomen. Wanneer in sleufsilo’s wordt gewerkt, kunnen de spatborden bovendien 36 cm in hoogte
worden versteld. De optioneel leverbare bumper aan de achterzijde van de TORION 1511 P zorgt
ervoor dat de machine niet wordt beschadigd bij botsingen.


Snellere laadcilinder dankzij hogere doorstroomhoeveelheid.
Net als de drie andere modellen van de TORION serie kan de TORION 1511 P eveneens naar keuze
worden besteld met een P- of Z-frame met een als optie leverbare dansonderdrukking met vier
werkstanden. Met de eveneens als optie leverbare high lift-laadarm kan het draaipunt van de laadbak
worden verhoogd van 3,93 naar 4,51 m. Automatische functies als het programmeerbare SMART
LOADING voor het terugstellen van de bak en de hefhoogte- en dieptebegrenzing zorgen voor het
soepel uitvoeren van werkzaamheden en een hogere omslagcapaciteit. Net als bij de andere TORION
modellen van de middelgrote serie kan voor het laadsysteem worden gekozen uit een bediening met
meerdere hendels, een joystick of multifunctionele hendel. Bovendien kan voor de TORION 1511 P
tegen meerprijs een weegsysteem met programmeerbare doelgewichten worden geleverd.
De maximaal beschikbare doorstroomhoeveelheid van de load-sensing-werkhydrauliek bedraagt een
royale 228 l/min bij de TORION 1511 P, oftewel 58 l/min meer dan bij de TORION 1511. De
reactiesnelheid van de hydraulische functies kan vanuit de cabine worden ingesteld. Voor het derde en
vierde hydraulische circuit staat tot 126 l/min bij 200 bar ter beschikking.

K80-kogelkop.
De TORION 1511 P kan aan de achterzijde naar keuze worden uitgerust met een trekhaak,
rangeerkoppeling of zelfs met een in hoogte verstelbare K80-kogelkop. Laatstgenoemde is geschikt
voor een maximale horizontale belasting van 20 ton en een toegestane oplegdruk van 1,5 ton. Als optie
is bovendien een tweeleiding-luchtdrukremsysteem voor gebruik van aanhangwagens leverbaar.

Nieuwe features voor de middelgrote serie.
Voor het productiejaar 2022 zijn ook voor de overige modellen van de middelgrote serie – 1177, 1410
en 1511 – nieuwe uitrustingen en functies leverbaar. Een van de highlights daarvan is de als optie
leverbare joystickbesturing, die bij werkzaamheden in plaats van het stuurwiel kan worden gebruikt. In
de cabine is bovendien een nieuw bedieningspaneel in de rechter armsteun aangebracht, terwijl de
buiging van de voorruit werd verminderd voor onvervormd zicht naar voren. De dynamische besturing is als vanouds als optie leverbaar. Een nieuw, geïntegreerd en uiterst nauwkeurig weegsysteem, bandenspanningscontrole op de terminal
en een RVS uitlaatpijp zijn eveneens als optie leverbaar. Tegen meerprijs kunnen in het cabinedak tot tien led-werklampen worden aangebracht als aanvulling op de twee led-koplampen met zijdelingse extra verlichting naast het laadsysteem. Voor meer veiligheid bij het achteruitrijden kan uit diverse uitrustingen worden gekozen zoals een achteruitrijcamera,
waarschuwingszoemers of -flitsers (naar keuze uitgevoerd als halogeen- of led-verlichting).
  

%d bloggers liken dit: