CLAAS-telescoopladers van de lagere en middelste vermogensklassen worden vanaf nu uitgerust met een uiterst efficiënte dubbelmotor.Deze compacte aandrijving, onder andere bekend van de JAGUAR hakselaars, heeft een lange levensduur, beschikt over een verbeterde aandrijving en produceert minder geluid.

VARIPOWER 2 van JAGUAR hakselaars.
De VARIPOWER 2-dubbelmotor, die exclusief voor CLAAS is ontwikkeld en vervaardigd, vervangt per direct de VARIPOWER-aandrijving in de modellen SCORPION 741, 736, 635, 1033 en 732. Deze nieuwe aandrijving bestaat uit twee hydrostatische motoren die in een compacte behuizing zijn ondergebracht, samen een as en spiegelplaat delen, en al jaren voor CLAAS Jaguar-veldhakselaars worden gebruikt. Het draaibereik van beide motoren bedraagt maximaal 23 graden, waarbij de twee aandrijvingen door een gemeenschappelijke verstelunit worden aangestuurd.


De chauffeur kan als vanouds met een duimdruk drie snelheidsbereiken instellen: van 0 tot 15 km/ h, 0 tot 30 km/ h en 0 tot 40 km/ h. Een maximumsnelheid van 40 km/ h is standaard, maar kan als optie worden afgesteld op respectievelijk 20 of 30 km/ h. Ook met topsnelheid wordt met lagere toerentallen gereden, waardoor brandstof wordt bespaard. Net zoals de eerdere VARIPOWER-aandrijving, worden met VARIPOWER 2 eveneens hoge koppels naar de wielen overgedragen. Dankzij de eenvoudige, compacte constructie en het ontbreken van een tandwielkast is de motor bestand tegen hoge belasting en heeft deze een lange levensduur. Nieuw is dat de behuizingsolie door middel van een krachtige venturisproeier uit de aandrijfbehuizing wordt gezogen om karnverlies bij hoge snelheden aanzienlijk te verminderen. Hierdoor kan ook op straat uiterst efficiënt en met een laag brandstofverbruik met hoge snelheden worden gereden. De modellen SCORPION 960, 756 en 746 blijven onveranderd werken met respectievelijk VARIPOWER- (746) of de krachtige VARIPOWER Plus-rijaandrijving (756, 960) met groothoekhydrostaten en een tweede verstelmotor.

Nieuwe camera’s en overige features voor alle modellen.
Voor alle SCORPION-modellen zijn als optie twee CLAAS-camera’s van de nieuwste generatie leverbaar, die bijvoorbeeld aan de achterzijde, op de telescooparm of het aanbouwframe kunnen worden gemonteerd. De nieuwe houder zorgt daarbij voor optimale bescherming van de camera’s. De camerabeelden worden naar een afzonderlijk display in de cabine overgedragen. Wanneer achteruit wordt gereden, wordt automatisch overgeschakeld naar de camera aan de achterzijde, wat in belangrijke mate bijdraagt aan comfort en veiligheid. De in de camerabehuizing ondergebrachte verwarming voorkomt dat bij lage temperaturen of regen de lens bevriest of beslaat. Om handmatig laadcycli te tellen is een nieuwe, viercijferige teller beschikbaar die nabij de joystick wordt aangebracht. Eveneens nieuw zijn een led-zwaailicht, automatisch terugkerende richtingaanwijzers en uitvoeringen met speciale bandenmaten. De achterzijde van de SCORPION is nu ook toegankelijk zonder gereedschap te hoeven gebruiken.

Ultramoderne productie in Telfs.
CLAAS SCORPION-telescoopladers worden in de Liebherr-fabriek in het Oostenrijkse Telfs geproduceerd. Dankzij doorlopende investeringen worden de productieprocessen aan de steeds hogere eisen van de klant en toenemende complexiteit van de machines aangepast. Door de productielijn te verlengen en een tweede lichttunnel te installeren is de kwaliteitscontrole nog verder verhoogd. Claas-telescoopladers worden conform de laatste ergonomische inzichten op één niveau en zonder heftrucks te gebruiken geproduceerd. Een van de highlights daarvan is de montage van het draaimechanisme op het chassis, waarbij in een omtrek van 360 graden op lichaamshoogte toegang tot de assen wordt verschaft. Bij de voormontage van de cabines worden alle functies daarvan op een ultramoderne testbank met behulp van een automatische procedure volledig getest. Met als resultaat een premiumproduct dat zelfs uiterst kritische klanten weet te overtuigen.

%d bloggers liken dit: