Dit keer gaan we naar de Flevopolder, we gaan hier een kijkje nemen in de buurt van Lelystad daar reed Loonbedrijf Hut met hun CLAAS AXION 810 Cmatic met een VDB Slurry Swivel.
Op een 20 hectare grote perceel werd verdunde varkensmest uitgereden, dit werd gedaan op graanstoppels. Loon en Akkerbouwbedrijf Hut uit Zeewolde heeft sinds 2013 een Sleepslangbemester. Het sleepslang-team bestaat uit één CLAAS AXION 810 Cmatic heeft voorop een Schouten Cobra haspel, samen met pomp trekker met ook een haspel hebben ze ruim 2 km aan sleep en aanvoerslang. De CLAAS AXION 810 heeft speciale interieur gekregen met een ingebouwde 27 mc, luchtspuitje in de cabine, zwarte leren stoel met knoper logo in de hoofdsteun, bruin knopen dak met rode ledjes er in, en om het af te maken een gordijntje langs het raam met een bijpassende vloer mat. Dat is gemaakt door Truckityourself.



Veder is de CLAAS AXION uitgerust met Claas GPS-systeem om zo recht mogelijk te bemesten en met zo min mogelijk overlap, front-pto met hydrauliek, 4 hydraliek ventielen, lucht remmen, led werkverlichting, Kruyf hitteschild om de uitlaat, vaste spatlappen achter daar naast is de AXION voorzien van brede banden voor de minimale insporing, de AXION 810 heeft Mitas SFT banden op de vooras met de maten 750/65R26 en Achter op 900/60R42 ook van Mitas. Deze banden zijn geschikt om op lage druk te rijden. in het frame van de frontlader en in de fronthef hangt de VDB Slurry Swivel met daar voor de haspel voor de sleepslang en transportslang, in de achterhef hangt er een Tjalma bemester. 

Het bemesting team.
Het sleepslang team van Loonbedrijf Hut bestaat uit 4 personen die werken in mest-seizoen in de piek periode’s ook s’nachts,  deze piek duurt ongeveer 3 tot 8 weken, De mannen werken 24 uur door in 2 ploegen diensten om alles op tijd klaar te krijgen. Daarnaast verzorgt Loonbedrijf Hut ook het transport van de mest naar het bemesting team.
   

VDB Slurry Swivel in combinatie met een CLAAS AXION.
De VDB Slurry Swivel is een arm die over de Claas Axion heen gaat, deze arm verlegt het trekpunt naar de voorzijde van de Axion. Door de VDB Slurry Swivel word de trekkracht verdeeld over de gehele trekker en niet meer alleen op de achteras wat de gewichtsverdeling ten goede komt. Een voordeel van de VDB Slurry Swivel is dat de is dat sleepslang op afstand gehouden wordt en gemakkelijker en iets sneller gedraaid kan worden op de kopakker van het perceel. De treklijn loopt onder het hart van de achteras door waardoor ook bij een lange trek de voorwielen stevig op de grond blijven. Van den Broek Mechanisatie heeft de VDB Slurry Swivel zo ontwikkeld dat Axion niet veel aangepast hoeft te worden, zo word het frame van de VDB Slurry Swivel in het frame voor de frontlader gemonteerd en in de fronthef, zo kan de Axion ook buiten het mestseizoen ingezet kan worden voor andere werkzaamheden. De Mest gaat via de arm naar een slang onder de Claas Axion naar de bemester. De Arm kan 360 graden draaien zodat er geen belemeringen zijn tijdens het sleepslang bemesten, de Chauffeur van de Axion heeft de arm drukloos staan zodat de arm zelf weer terug gaat naar zijn positie.






 

Tekst en foto’s : J.de Rijk.